„Tudom, mit kellene tennem, de…” – ez a „de” fogja vissza az egész cégedet

Címszavakban

Tanulj marketingpszichológiát! Csak 5775 Ft

Szinte mindenki átélt már olyan helyzetet vezetőként vagy vállalkozóként, amikor tisztán látja, merre kellene tovább menni: új piacot célozni, más marketingstratégiát alkalmazni, fejleszteni a csapat egyes készségeit, netán bevezetni valami új terméket vagy szolgáltatást. Mégsem lép. Vagyis van egy belső meggyőződés: „Igen, ezt kellene tennem”, majd a következő mondat így hangzik: „de… nem most”, „de… nincs elég időm”, „de… nem bízom benne teljesen, hogy működni fog.” Ez a kis „de” szócska, ez a halogatás vagy bizalmatlanság, a tétovázás és az önszabotázs formájában akár az egész cég eredményességét visszafoghatja.

Miért van az, hogy sokszor pontosan tudjuk, mi lenne a következő lépés, mégis tartunk tőle? Elodázzuk, mintha egy kő lenne a zsebünkben, ami nehezebb a kelleténél. Hogyan hat ez a késlekedés a csapatra, a piacra és végső soron a cég fejlődésére? A következőkben azt járom körül, hogy a „Tudom, mit kellene tennem, de…” helyzetek miként gátolják a vállalkozás növekedését, és hogyan lehet ezen tudatosan változtatni.

1. A „de…” mögött húzódó érzelmi és pszichológiai gátak

Sokan azt hiszik, hogy a halogatás vagy a döntésképtelenség egyszerűen lustaságból ered. Valójában rengeteg mélyebb pszichológiai faktor meghúzódhat mögötte. Lehet, hogy félünk a kudarctól, esetleg pont a sikertől rettegünk (ha ez bejön, még több feladatunk lesz, ugye?). Lehet, hogy attól tartunk, ha valóban bevezetnénk azt az új rendszert vagy marketing stratégiát, akkor felborulna a megszokott rend, és a csapat nem állna készen a változásra. Néha a félelem csupán az ismeretlentől van: „Biztosan működni fog ez a módszer?”

Az önszabotázs tipikus formája ez. Egy belső hang azt mondja: „Igen, pontosan tudom, hogy új piacra kellene lépnünk”, a másik hang pedig hozzáteszi: „de még nem állunk teljesen készen”, „de nem vagyok benne biztos, hogy a kollégáim elbírják a többletmunkát.” Persze érvek mindig vannak bőven. A probléma: mindez meggátolja, hogy cselekedjünk. A végeredmény: a cég megreked, a versenytársak esetleg megelőznek, vagy a piaci lehetőségek elszállnak, amíg mi magunkat hitegetjük, hogy „majd legközelebb.”

Az első lépés tehát, hogy felismerjük: a „de…” szócska gyakran nem racionális, hanem érzelmi gyökerű aggályt takar. Ha ezt nem vesszük komolyan, akkor hiába tudjuk elméletben, mit kellene tenni, a cég valójában toporogni fog.

2. A halogatás ára a cégen belül

Amikor egy vállalkozásban a vezető (vagy a vezetőség) már látja, mi lenne a következő jó döntés, de nem mer cselekedni, akkor ez a bizonytalanság idővel lemorzsolja a munkatársak lelkesedését. Gondolj bele: a csapat érezheti, hogy „valami változás küszöbén állunk”, de a konkrét lépés sosem történik meg. Ez frusztrációt szül, mert a kollégák nem tudják, mire készüljenek. Egyesek megszokásból folytatják a régi metódusokat, mások már átállnának az újra, de a vezetői utasítás mindig halasztódik. Ez a helyzet belső konfliktusokat generálhat, mert a csapattagoknak ellentétes elképzeléseik lesznek arról, merre halad a cég.

Eközben a vezető is elveszítheti a kollégák bizalmát, mert ha mindig csak arról beszél, „meg kellene lépnünk ezt”, „jó lenne bevezetnünk azt”, de sosem teszi meg, a hitelessége sérül. A munkatársak így már nem veszik olyan komolyan a jövőbeni terveket, hiszen azt látják, hogy a korábbi „jó ötletek” is megmaradtak az ötlet szintjén. Ez a belső demotiváció pedig egyre nehezebben orvosolható, ahogy telik az idő. Ráadásul a cég számára semmi sem költségesebb, mint egy olyan helyzet, ahol mindenki tudja, hogy változtatni kellene, de senki sem kezdi el a konkrét munkát. Tulajdonképpen pénz és energia megy el arra, hogy fenntartsuk a régi rendszereket, amik már nem hatékonyak.

3. Piaci lehetőségek elszalasztása

A konkurencia nem áll meg. Ha a te céged halogatja a nagyobb lépéseket – például egy új termékvonal kifejlesztését, egy külföldi piacra lépést, új technológiák bevezetését –, lehet, hogy mások lépnek helyetted. És amikor végre ráveszed magad, hogy cselekedj, azt látod, hogy a piacot már letarolta valaki, vagy az ügyfelek megszokták más szolgáltatók megoldásait, és neked sokkal nehezebb lesz betörni.

Ez a fajta lemaradás akkor is kialakulhat, ha belső fejlesztésekről van szó, például automatizált CRM-rendszerről vagy marketing automatizálásról. Az ügyfelek ma már nagyon gyorsak, és megszokták, hogy prompt választ kapnak, minőségi kiszolgálást, online rendelést, kényelmet. Ha a „tudjuk, hogy jobb lenne automatizálni” állapotot folyamatosan a „de…” halogatás követi, akkor a céged szolgáltatási színvonala lemarad a piaci elvárások mögött. Ennek következménye: lassú hanyatlás, ügyfélvesztés, romló hírnév. Ezt megelőzhetnéd egyszerűen azzal, hogy megteszed a lépéseket, amikről már tudod, hogy szükségesek.

4. Az önkorlátozó hiedelmek felismerése

A „tudom, mit kellene tennem, de…” jellegű mondatok mögött gyakran az önkorlátozó hiedelmek állnak. Például: „Nincs elég tapasztalatom ehhez”, „Biztos, hogy óriási kockázat, és nem akarom megégetni magam”, „Lehet, hogy a csapat nem fogja bírni”, „Szerintem még nem értem meg rá.” Ezek a gondolatok lehet, hogy eredendően nem is a valóságból fakadnak, hanem belénk ivódott mintákból, korábbi kudarcos élményekből, vagy épp mások véleményéből, amit átvettünk.

A vezetői önfejlesztés egyik kulcslépése, hogy tárjuk fel ezeket a hiedelmeket, és nézzük meg, tényleg van-e alapjuk. Ha azt látjuk, hogy a valós piaci információk például azt mutatják, hogy egy új területre való belépés reális és jövedelmező lenne, de bennünk az a hiedelem van, hogy „úgysem fog sikerülni”, akkor érdemes kérdéseket feltenni: „Miért gondolom, hogy nem sikerül?”, „Van-e valós tény, ami ezt alátámasztja?”, „Milyen erőforrásokat tudok mozgósítani, hogy jobban felkészüljek?” Amikor ezeket a kérdéseket megválaszoljuk, sokszor kiderül, hogy a „de…” szócska valójában belső félelem vagy kifogás. Aki képes ezeket tudatosítani és lépéseket tenni a felszámolásukra, az jelentős előnyhöz jut a piacon, mert ott is meg meri tenni a lépéseket, ahol más még toporog.

5. Hogyan fordíthatod át a „de…”-t cselekvéssé?

Nézzünk néhány praktikus ötletet arra, hogyan szüntethető meg a halogatás és az önszabotázs a céges döntésekben:

  • Mérd fel objektíven az előnyöket és kockázatokat. Készíts egy pro-kontra listát vagy egy egyszerű kockázatelemzést. Ha a racionális elemzés is azt mutatja, hogy több az előny, mint a hátrány, akkor érdemes elgondolkodnod: „Miért mondok mégis nemet?” Ez segít elkülöníteni az érzelmi félelmet a valós pénzügyi/piaci tényezőktől.
  • Készíts mini-lépéseket. Ha túl nagynak tűnik az ugrás, bontsd kisebb részekre. Például ne egyszerre vezesd be az összes új technológiát, hanem indíts pilot projektet egy kisebb részlegen. Így a kockázatot is csökkented, és a csapatnak is adsz időt a tanulásra.
  • Delegálj és vonj be másokat. Lehet, hogy azért mondod: „Tudom, mit kellene, de…” mert egyedül akarsz mindent irányítani, és ez túl megterhelő. Ha bevonsz egy marketing menedzsert, egy szakmai partnert vagy egy coachot, aki segít a döntés előkészítésében, a te terhed csökken, és könnyebb lesz megtenni a lépést.
  • Határidőt adó struktúra. Sok vezetőnél beválik, ha külső elköteleződést vállal, például kitűz egy nyilvános céldátumot a csapat vagy a partnerek előtt. Ha kimondod, „Április végéig bevezetjük ezt a rendszert”, akkor ez a beígért határidő nyomást gyakorol, és nehezebb lesz halogatni.
  • Dolgozz az önbizalmadon. Ha a „de…” mögött alacsony önbizalom vagy imposztor-szindróma húzódik, érdemes coaching vagy terápia keretében dolgozni ezen. Aki érzi a saját kompetenciáját és reálisan látja a képességeit, könnyebben vállal mérsékelt kockázatot.

6. Példák, hogy a „de…” mennyibe kerülhet a cégnek

Gondolj bele, hány vállalkozás futott már bele abba a hibába, hogy tudták, SEO-znak kellene, de mindig elnapolták, mondván: „Majd később lesz rá keret és idő.” Eltelt két év, a konkurencia előrébb került a Google találatokban, és rengeteg ügyfelet elhalászott. Vagy hány cég ismerte fel, hogy digitálisan kellene bővítenie az értékesítést, mégis a „de nincs kapacitásunk a webáruházra” szólam ment, majd jött egy piaci változás, ami miatt offline már nem volt elég forgalom, és hirtelen kapkodni kellett, rohamtempóban fejleszteni drágábban és rosszabb minőségben.

Egy másik tipikus példakör: a cég vezetője érzi, hogy fejleszteni kellene a csapat vezetői készségeit vagy a belső kommunikációt, de mindig halasztja a tréningeket, mert „éppen most sok a projekt”. Így a csapatban felhalmozódnak a konfliktusok, a motiváció csökken, a fluktuáció nő. Később sokszoros erőfeszítés kell, hogy a kultúrát helyreállítsák. Mindez megelőzhető lett volna, ha időben meglépik azt, amiről tudták, hogy kellene.

Ezek a példák mutatják, hogy a „de…” nem csupán egy apró bizonytalanság, hanem a cég jövőbeli versenyképességét és belső stabilitását is veszélyeztetheti. Érdemes tehát komolyan venni a halogatás okozta károkat, és minél előbb változtatni a hozzáálláson.

7. A belső felszabadulás: amikor végre cselekszünk

Sok vezető számol be arról, mekkora megkönnyebbülés, amikor végre meghozzák a halogatott döntést. Lehet, hogy nem lesz tökéletes a kimenet, sőt, lehet, hogy szükség lesz korrekciókra, de már az is hatalmas teherleoldás, hogy elindult a cselekvés. A csapat és a partnerek is érzik: „Igen, megmozdult valami.” A nyomasztó, bizonytalan állapot helyett van egy konkrét akcióterv, és ez rengeteg energiát szabadít fel. A vezető is felszabadul, mert a folyamatos önmarcangolás helyett immár a megvalósításra fókuszál.

Persze, ehhez kell bátorság: vállalni, hogy nem garantált a 100%-os siker, de mégis belevágni. A legtöbb vállalkozásnál egy egészséges fejlődéshez elkerülhetetlen a kísérletezés, a tanulás, az apró kudarcok. Aki viszont le van blokkolva a „de…” által, azt kockáztatja, hogy ez a bizonyos tanulási folyamat sosem kezdődik el, így lehetőséget sem ad a sikernek. Ezért mondják gyakran: „A legnagyobb kockázat, ha nem vállalsz semmilyen kockázatot.”

8. Vezetői példaadás: a cégkultúra építése

Ne felejtsük el, hogy a vezetői viselkedés nagyon erősen formálja a cégkultúrát. Ha a vezető hajlamos a halogatásra, és folyton „de…” kifogásokat keres, akkor a munkatársak is azt tanulják meg, hogy óvatosak legyenek, ne vállaljanak kockázatot, és inkább húzzák az időt. Ezzel szemben, ha a vezető képes időnként bevállalni új dolgokat, nyíltan kommunikálva a kockázatokat és a célt, akkor a csapat is merészebbé, rugalmasabbá és kezdeményezőbbé válik. Ez hosszú távon innovatívabb, gyorsabban reagáló vállalati kultúrát eredményez.

A „Tudom, mit kellene tennem, de…” hozzáállás tehát nem csak egyéni szinten ártalmas, hanem a kollégák között is elterjedhet, ha azt látják, hogy a cégvezetés folyton halasztja a lényegi döntéseket. Hogy lehetne akkor motiválni a munkatársakat kreativitásra, fejlődésre, proaktivitásra, ha éppen a vezető példaértékűen halogatja az előrelépést? Ebből a szempontból nézve a vezetői bátorság és cselekvés – még ha nem is mindig hibátlan – példaértékű mintát teremthet, ami kiemeli a céget a megszokott komfortzónából.

Összegzés: kilépni a halogatás spiráljából

Ha időnként azon kapod magad, hogy már hónapok vagy akár évek óta mondogatod: „Tudom, mit kellene tennem, de…” – akkor valószínűleg elérkezett az idő, hogy tudatosan leleplezd ezt a mechanizmust. Kérdezd meg magadtól: Mi tart vissza? Valóban megalapozott-e a félelmem? Milyen erőforrásokra, képességekre és döntési lépésekre lenne szükségem, hogy meglépjem, amit már régóta halogatok? Ha felismered az okokat, könnyebb lesz dolgozni rajtuk. S ha kell, kérd szakemberek segítségét (coach, mentor, szakértő tanácsadó), akik rávilágítanak a vakhiedelmeidre, erősítenek a kompetenciáidban, és bátorítanak a cselekvésre.

Emlékezz: a piacon a legtöbb sikeres vállalkozás nem azért lett naggyá, mert mindig minden kockázatot elkerült, hanem mert a vezető és a csapat időben lépett, amikor kellett. A „de…” szócska sokszor csak egy álca, amit a félelmeink mögé helyezünk. Ha felismerjük ezt a mintát, és hajlandóak vagyunk lépni, akkor valójában kioldjuk a bennünk és a cégben rejlő feszültséget, és új lehetőségeket tárunk fel. Lehet, hogy az első kísérlet nem lesz tökéletes, de legalább történik valami. A vállalkozás így nem csupán a gondolatok és vágyak szintjén marad meg, hanem aktívan fejlődik, alkalmazkodik a piaci változásokhoz, és előnyt szerez a passzív versenytársakkal szemben.

Tehát, ha legközelebb azon kapnád magad, hogy „Tudom, mit kellene tennem, de…”, állj meg egy pillanatra és vizsgáld meg ezt a „de…”-t. Miért van ott? Mitől tartasz? Milyen reális lépés lenne most, amit még ma megtehetsz? Mert ha valóban tudod, mit kellene tenned, és sikerül ezt a belső gátat eltávolítani, akkor a céged (és te magad is) látványosan felgyorsulhattok a fejlődés útján. Ez a mozzanat a vezetői bátorság igazi próbája: elengedni a kifogásokat, és nekilátni a valós tetteknek.

Címkék:

Korábbi cikkek

Legfrissebb

Népszerűek

Broken heart cookie on red - concept breaking up, divorce, ending relationship, brokenhearted

Hogyan találhatod meg önmagad egy szakítás után?

Ha egy friss szakítás után az az érzés kísér, hogy elveszítetted önmagad, nem vagy egyedül. Sokak számára a párkapcsolat olyannyira a mindennapok részévé válik, hogy amikor véget ér, mintha hirtelen minden megkérdőjeleződne: Ki vagyok én a másik nélkül? Mihez kezdjek most a szabadidőmmel? Hogyan találhatok vissza a saját igényeimhez, céljaimhoz és szenvedélyeimhez? Az önismereti gyakorlatok...
Young couple break up

Újrakezdés egy válás után: Így építs erősebb és egészségesebb kapcsolatokat

Ha túl vagy egy váláson, valószínűleg úgy érzed, mintha kiszakadtál volna a saját életedből. A megélt feszültség, a bizonytalanság, és a hirtelen „minden megváltozott” érzése egyszerre nehezedhet rád. Mégis, ez a helyzet egy új kezdet lehetőségét is magában hordozza. A válás után ugyanis, bármennyire is fájó, sokan lényegében egy tiszta lappal indulnak, és jobban megismerhetik...
Relationship breakup

A visszatérő kapcsolat illúziója – Miért próbálkozunk újra és újra?

Ha valaha is voltál már olyan helyzetben, hogy egy régi kapcsolat hirtelen visszatért az életedbe, vagy éppen te magad kerested újra a volt partneredet, akkor biztosan jól ismered azt a különös kettősséget: egyszerre vonz a „nagy újrakezdés” lehetősége, miközben egy belső hang figyelmeztet, hogy „valószínűleg semmi nem változott”. Ezt a jelenséget nevezzük a visszatérő kapcsolat...
Couple breaking up the relationship

Amikor nem tudsz továbblépni: Hogyan dolgozd fel az érzelmi függőséget egy szakítás után?

Amikor egy szakítás után képtelen vagy továbblépni, és folyamatosan úgy érzed, mintha érzelmi bilincsek tartanának fogva, valójában jó eséllyel egyfajta függőségi állapotot élsz át. Az „érzelmi függőség” kifejezés nemcsak azt jelenti, hogy hiányzik valaki, hanem azt is, hogy a mindennapi életedben, a döntéseidben, sőt még a jövőképedben is állandóan a volt partnered árnyéka vetül rád....

Lépj velem kapcsolatba

© Copyright 2025