A céged fejlődik. Te is?

Címszavakban

Tanulj marketingpszichológiát! Csak 5775 Ft

Ha megkérdezzük a vállalkozókat és cégvezetőket, hogy mi a legfontosabb céljuk, a legtöbb válasz ugyanaz: „Szeretnénk növekedni.” Ez a növekedés sokféle formát ölthet: lehet több ügyfél, nagyobb árbevétel, új termékek, külföldi terjeszkedés vagy jobb ügyfél-elégedettség. A céged fejlődése azonban gyakran óriási nyomást helyez a válladra. Minél nagyobb a csapat, minél több piacot akartok meghódítani, annál több döntés, annál több feladat és annál nagyobb felelősség nehezedik rád. Ráadásul a cég fejlődése magával vonja a saját személyes fejlődésed szükségességét is: nem csak az üzleti eredmények javítása a kérdés, hanem az is, hogy te, mint vezető, mennyire tudsz lépést tartani a változásokkal, és mennyire fejlődsz önmagadban.

Sokan úgy gondolják, hogy elég egy jó piackutatás, egy kreatív marketingkampány és kész is a növekedés receptje. Csakhogy a céges eredmények általában olyan ütemben tudnak bővülni, amennyire a szervezet, elsősorban pedig a vezető, képes alkalmazkodni az új kihívásokhoz. Vagyis ha te, mint vezető, nem fejlődsz párhuzamosan a cég céljaival, akkor előbb-utóbb azt tapasztalod, hogy a szervezet kinövi a régi kereteit, és káosz, motiválatlanság vagy belső feszültségek alakulnak ki. Ilyenkor jönnek a jelzések: munkatársi konfliktusok, romló ügyfél-elégedettség, túlterhelt vezető, amely mind azt mutatja, hogy a cég növekedése nem fenntartható, ha nincs megfelelő emberi és vezetői fejlődés mögötte.

Ebben a cikkben annak a kérdésnek járok utána: a céged fejlődésével együtt te magad is fejlődsz? Hogyan lehet ezt a kettőt összehangolni úgy, hogy ne égj ki, ne veszítsd el a motivációt, és a vállalat is a lehető leghatékonyabban működjön? Úgy gondolom, hogy a vezetői önfejlesztés kulcsa a belső és külső kihívások felismerése, a vezetői szerepek tudatos megélése, a szervezeti folyamatokhoz való alkalmazkodás, valamint a személyes határok megteremtése. Bárki, aki valaha vezetett már csapatot vagy cégcsoportot, tudja, hogy egy bizonyos ponton a cég mérete, dinamikája és növekedése megkívánja, hogy ne csak a cég, hanem a vezető személyisége is új szintre lépjen.

1. A vezetői szerep változása és az önismeret fontossága

Míg a cég indulásakor a vezető sokszor minden szerepet maga visz – ő az értékesítő, a termékfejlesztő, a HR-es, a marketinges, de még a pénzügyekkel is ő foglalkozik –, a növekedés során ezek a szerepek szépen elkülönülnek. Felveszel embereket, akik szakértők az egyes területeken, és talán szerződsz ügynökségekkel is. A te feladatod pedig egyre inkább a koordináció, az irányítás, a stratégiai gondolkodás és a döntéshozatal lesz. Ez a vezetői szerep viszont teljesen más kompetenciákat kíván, mint amikor még te magad csináltál szinte mindent.

Sokan itt akadnak el: úgy gondolják, hogy a vezetéshez elég pár menedzsmentkönyv elolvasása, aztán majd a gyakorlatban minden működik magától. Valójában azonban a vezetés erőteljesen önismereti kérdés: miért akarod ezt a vezetői pozíciót? Mi a személyes motivációd az irányításban? Mennyire tudsz delegálni? Hogyan kezeled a kritikát, a konfliktust, vagy éppen a hatalommal járó felelősséget? Ezek a kérdések dőlnek el a mindennapi stresszhelyzetekben és döntési szituációkban. A cég fejlődésével párhuzamosan a vezető felelősségi köre is bővül, és ha a vezető személyisége nem tudja feldolgozni a növekvő nyomást és hatáskört, akkor óhatatlanul személyes válság alakulhat ki. Ebből a válságból pedig a cég is sokat veszíthet.

Ezért kritikus, hogy a növekedéssel együtt teret adj az önismereti munkának. Nézd meg, mik a legfőbb erősségeid és gyengeségeid vezetőként, és ha szükséges, keress segítséget. Ez lehet vezetői coach, aki segít felfejteni a blokkokat, segíti a személyes hatékonyságot, vagy lehet egy szervezetfejlesztő szakember, aki a cég struktúrájának átalakítása közben téged is végigkísér. A lényeg, hogy tudatosan lépj arra az útra, amelyen a vezetői mivoltod fejlődni tud.

2. Önkép, identitás és a cégkultúra összefüggése

Ha a cég fejlődik, általában új emberekkel bővül, új részlegek alakulnak, és ezzel együtt a cégkultúra is átalakul. Ha te, mint vezető, továbbra is az induló, „családi” légkört várod el egy 50-100 fős szervezetben, akkor valószínűleg sok konfliktus lesz. Másfelől, ha a cég kultúrája már a rugalmasságot, önállóságot és a gyors innovációt támogatja, de te valahogy nem tudsz elszakadni a mikromenedzsmenttől, akkor a feszültség egyértelműen növekedni fog. A céged fejlődése és a te személyes fejlődésed csak akkor lehet összhangban, ha ezt a kulturális változást is magadévá teszed: tisztázod a saját vezetői identitásodat, és megnézed, hogy ez mennyire passzol az új cégmérethez, az új struktúrához.

Sok vezető például még mindig azt vallja, hogy ő maga kell, hogy a legapróbb részleteket is ellenőrizze. Lehet, hogy az elején ez volt a siker kulcsa, amikor csak 5-10 fős csapatot vittél, de később káoszt és leterheltséget szül. Persze a cég lehet, hogy időközben már 30-40 fős lett, és a sok új munkatárs abban a légkörben szeretne dolgozni, ahol bíznak bennük és gyors döntéseket hozhatnak. Ilyenkor neked kell változtatnod a vezetői stílusodon, hogy a cégkultúra ne váljon feszültségforrássá. Ez a váltás a saját önképed felülvizsgálatát is jelenti: le kell mondanod a mindenhatóság illúziójáról, és meg kell tanulnod bízni a munkatársakban, a folyamatokban, az eredményekben. Ez a fejlődési lépés belülről indul, és a cégkultúrára is kihat.

3. Időmenedzsment helyett energiakezelés – az új prioritás

Ahogy a cég növekszik, sok vezető automatán próbálja a feladatokat még hatékonyabban beosztani: táblázatokat vezet, új tervező alkalmazást tölt le, workshopokat tart a csapatnak a szervezésről. Ám a valóságban a növekvő teendőlisták és az állandóan csipogó értesítések közt hamar kiderül, hogy a hatékonyság nem oldja meg a gyökeres problémát. Lehet, hogy teendőlistával próbálod rendben tartani a napodat, de közben elveszíted a kreativitásodat vagy a lelkesedésedet. Ilyenkor ugyanis nem az idővel állsz hadilábon, hanem az energiáddal.

Ezért fontos a cég fejlődésével párhuzamosan átgondolni, hogyan kezeled a saját energiáidat. Azt tapasztalom, hogy a vezetők nagy része reggeltől estig meetingeken ül, e-maileket ír, problémákat old meg, és nulla energiája marad a stratégiai gondolkodásra vagy az innovációra. Egy ponton túl ez már nem időbeosztási kérdés, hanem arról szól, hogy minek mondasz igent, és minek mondasz nemet. Lehet, hogy a cégednek is előnyösebb, ha bizonyos feladatokat delegálsz, megbízol egy marketingmenedzsert, aki a napi operatív ügyeket koordinálja, míg te a nagyobb képet figyeled. A cég fejlődése megkívánhatja azt, hogy számodra legyen tér gondolkodni, tervezni, feltöltődni, mert különben a mindenre kiterjedő állandó jelenlét kiégéshez vezethet.

Ennek a szemléletnek a lényege, hogy időmenedzsment helyett inkább energiakezelési stratégiát kell kialakítanod. Például:

  • Mikor dolgozol a leghatékonyabban? Ha mondjuk délelőtt vagy a kreatív csúcson, lehet, hogy a megbeszéléseket délutánra érdemes szervezni.
  • Hogyan építed be a napodba azokat a mini-szüneteket, amelyek valódi regenerálódást nyújtanak? Lehet, hogy 15 perc séta vagy légzőgyakorlat többet ér, mint 15 perc sietős e-mailezés.
  • Melyek azok a feladatok, amelyekre neked, mint vezetőnek, tényleg szükséges fókuszálnod, és melyek azok, amiket akár egy beosztott vagy egy külső partner is el tud végezni?

Ezekről a kérdésekről bátorság beszélni, mert gyakran úgy gondoljuk, hogy a „jó vezető” mindent kézben tart. Pedig a cég fejlődése éppen azt kívánja, hogy tanuld meg a fókuszod okos elosztását, és a saját energiáidat is védd, különben nem marad erőd a stratégiai döntésekre és a személyes fejlődésre.

4. A tanulás új szintjei: fejleszd a készségeket, ne csak a rendszereket

Természetes, hogy amikor a vállalat bővül, új rendszereket vezetnek be: CRM, ERP, feladatkezelő rendszerek, HR-szoftverek és így tovább. Ezeknek az eszközöknek a célja, hogy gördülékenyebbé tegyék a napi működést. Ugyanakkor neked is fejlődnöd kell a gondolkodásmódodban: nemcsak a szoftverek kezelését kell megtanulnod, hanem például a motiválási készséget, a konfliktuskezelést, a hatékony kommunikációt, a delegálás művészetét. Sok helyen látom, hogy a vezető rengeteg időt és energiát önt a technikai rendszerek bevezetésébe, de alig képezik magukat a vezetői készségek szintjén. Egy idő után a cég tele lesz nagyszerű szoftverekkel, de a munkatársak nem kapnak igazi irányt, a vezető kommunikációja zavaros, és a belső kultúra akadozik.

Tehát amikor a cég fejlődik, érdemes tudatosan megkérdezned: milyen vezetői készségekre lesz szükségem ebben az új méretben vagy új piaci helyzetben? Lehet, hogy jobban kell értened a tárgyalástechnikához, mert több nemzetközi partnerrel dolgozol. Lehet, hogy a prezentációs készségeidre lesz nagyobb igény, mert a belső csapatnak gyakrabban tartasz összegző beszámolókat, hogy megőrizzétek az irányvonalat. Lehet, hogy a stresszkezelést kell komolyabban venned, mert a cég növekedésével megsokszorozódnak a megoldandó kihívások. Ez a tanulás pedig folyamatos: ahogy a céged sem áll le, úgy a te saját fejlődésed sem ér véget. Ne félj szakmai képzésekhez, coach-okhoz, tréningekhez vagy szervezetfejlesztőkhöz fordulni. Ez nem a „vezetői gyengeség” jele, hanem éppen a fejlett vezetői tudatosság bizonyítéka.

5. A „mindenhez is értő” vezető mítoszának elengedése

Gyakori csapda, hogy a cég alapítója vagy a kis csapatból kinövő vezető azt hiszi, hogy neki továbbra is „mindenhez is értenie” kell. Talán azért, mert korábban tényleg mindennel ő foglalkozott, és sikeresen vitte a vállalkozást. A cég növekedése során azonban már nem reális, hogy ugyanúgy átláss minden részletet, mint az elején. A marketing automatizálás, a pénzügyi tervezés, a jogi kérdések, a HR folyamatok, a termékfejlesztés mind olyan területek, amelyekhez egyszerre érteni szinte lehetetlen. A fejlődéssel együtt jár, hogy szakértőket hívsz be, és a te feladatod az lesz, hogy az ő szakértelmüket összehangold és stratégiai szinten felügyeld.

Ez a változás nagyban érinti a saját fejlődésedet is. Nem kell mindenhez is értened, de fel kell ismerned, hogyan szerezhetsz megbízható információkat és hogyan hozhatsz megalapozott döntéseket, úgy, hogy bízol a szakemberekben és egyben fenntartod a stratégiai kontrollt is. Ez egyensúlyozást igényel: mikromenedzsment helyett delegálás, de nem is passzolhatsz át mindent vakon. Erre a balanszra a szervezet növekedésével egyre nagyobb szükség lesz. A vezetői fejlődés tehát azt is magában foglalja, hogy elfogadod, nem te vagy a legjobb minden területen, viszont te vagy a mozgatórugó, aki koordinálja az együttműködést és a cég jövőképét.

6. Emberközpontú vezetés: a kapcsolatok és a bizalom ápolása

A cég fejlődése azt is jelenti, hogy egyre több ember dolgozik együtt. Ha az emberi tényezőt figyelmen kívül hagyjuk, és csak a számokra koncentrálunk, akkor előbb-utóbb a munkatársak elidegenednek, csökken a lojalitás, és a csapat széthullik. A vezető fejlődése itt abban mutatkozik meg, hogy mennyire képes emberközpontúan irányítani: mennyire tud odafigyelni a kollégák motivációira, mennyire képes empatikusan kezelni a nehéz helyzeteket, és hogyan tudja erősíteni a csapatban a bizalmat.

A cég növekedése során sokszor megváltozik a belső hierarchia, újak jönnek, régiek mennek, a csapat dinamikája felborulhat. Ilyenkor a vezetőnek fel kell nőnie a feladathoz, hogy megőrizze a közösség gerincét. Ez persze nem jelenti azt, hogy mindig mindenkinek megfelelj, inkább arról szól, hogy tisztelettel bánj az emberekkel, és megteremtsd azt a környezetet, ahol a munkatársak fejlődni tudnak, és a céges célokat sajátjuknak érzik. Ha ezt elhanyagolod, a cég fejlődése üvegplafonba ütközik, mert a legtehetségesebb emberek elmennek vagy motiválatlanná válnak. A vezető emberközpontú hozzáállása viszont éppenséggel szárnyakat adhat a vállalkozásnak, mert inspirált, elkötelezett munkatársak viszik előre az ügyet.

7. A visszajelzések rendszere: tanulni a folyamatos fejlődés érdekében

Egy növekvő cégben előbb-utóbb szükség van olyan formális és informális visszajelzési csatornákra, amelyekből tanulhatsz vezetőként is. Ha nincs kialakítva semmilyen visszajelzési kultúra, akkor te sem tudod, hogyan látják a kollégák a vezetői stílusodat, a döntéseidet, a kommunikációdat. Lehet, hogy mindenki bólogat, de a valóságban sokan elégedetlenek. Ez rendkívül veszélyes, mert egy idő után a cég fejlődése lassulni fog, mivel a problémák nem kerülnek felszínre. Neked, mint vezetőnek, márpedig fejlődni csak akkor van esélyed, ha időnként valós képet kapsz arról, hogyan hatnak a tetteid, mennyire érthetőek a célok, vagy épp milyen a belső légkör.

Ezért érdemes akár belső meetingek során, akár kérdőívek, értékelő beszélgetések formájában rendszeres visszajelzést kérni. Főleg a bizalmi légkörben megfogalmazott őszinte kritikák segítenek abban, hogy tudd, mely területeken érdemes fejlődnöd. Ne feledd, a növekedő cég mindig újabb és újabb elvárásokat generál a vezetővel szemben, ezért ha nem kérsz visszajelzést, akkor könnyen elszakadhatsz a valóságtól, és kialakul egy fals kép arról, hogy „minden rendben”. Egy vezető, aki saját magát is fejleszti, nyitott a visszajelzésekre, és inkább lehetőségként, semmint támadásként kezeli őket. Ez a hozzáállás kulcs a hosszú távú sikerekhez.

8. Rugalmasság és a válságok kezelése

A növekedés ritkán lineáris. Sok cég szembesül átmeneti megingásokkal, piaci hullámvölgyekkel vagy belső konfliktusokkal, amelyek egyfajta válságot idéznek elő. Ha te, mint vezető, nem fejlődsz, akkor ezek a válságok egyszerűen maga alá temetnek: pánikolhatsz, erőszakosan próbálhatod fenntartani a régi rendet, vagy épp minden kontrollt elveszítesz. Ugyanakkor, ha sikerül fejleszteni a rugalmasságodat, akkor a válsághelyzetet is lehetőséggé tudod alakítani. Ez nem mese: számos vezető számol be arról, hogy a legnagyobb növekedési ugrást a cégnél egy krízis hozta el, mert ott kényszerültek kreatív megoldásokat találni, és a vezető is új szinten kezdett működni.

Ez a rugalmasság azonban nem jelenti, hogy feltétlenül mindig mindent el kell fogadni. Sokkal inkább arról van szó, hogy a vezető képes a stratégiát újragondolni, a belső struktúrákat vagy akár a termékportfóliót az új helyzethez igazítani. Ha te folyamatosan tanulsz, nyitott vagy a fejlődésre, és nem csupán a „megszokott” sémákban gondolkodsz, akkor könnyebben találsz megoldásokat a cég nehéz periódusaiban. Ezáltal a céged sem zuhan össze, hanem a változásban megerősödve új szintre lép.

9. Coaching, mentoring és közösségek: külső segítség igénybevétele

Sokan úgy érzik, hogy vezetőként teljesen egyedül kell mindent megoldaniuk. Pedig a cég fejlődésével együtt egyáltalán nem luxus a külső szakértői vagy közösségi segítség. A coaching, a mentoring, a mastermind csoportok vagy a szakmai közösségek mind olyan tereket kínálnak, ahol a vezetők megoszthatják tapasztalataikat, tanulhatnak egymástól, és akár egyéni tanácsokat is kaphatnak. Szerintem ez a 21. században elengedhetetlen, főleg ha a cég tényleg dinamikusan bővül. Egy külső coach vagy mentor rávilágíthat a vakfoltokra, segíthet megtervezni a következő fejlesztési lépéseket, és támogatást nyújthat a nehéz döntések során.

Talán elsőre néhányan félnek ettől, mondván, hogy a vezetés és a cég belső ügyei „bizalmasak”. Valójában egy profi szakemberrel kötött megállapodásban garantált a titoktartás. A lényeg, hogy merj segítséget kérni, ha úgy érzed, a céged növekedési üteme már meghaladja a te jelenlegi vezetői kapacitásodat. Ez nem gyengeség, hanem előretekintő gondolkodás, ami megelőzheti a kiégést, a cég kríziseit és a stagnálást. A céged fejlődésének legbiztosabb útja sokszor éppen az, hogy te, mint vezető, továbbképezed magad, és a lehető leghatékonyabb módszereket tanulod el másoktól is.

10. Belső egyensúly: a cég nem lehet fontosabb, mint az életed

Végül, de nem utolsósorban, gyakran elfelejtjük, hogy te magad is ember vagy, nem pusztán a cég motorja. Lehet, hogy a vállalkozás kitölti a napod jelentős részét, de nem szabad, hogy ez a teljes életedet feleméssze. Ha a cég fejlődik, és egyre nagyobb projekteket hoz, egyre több emberrel kell dolgozni, egyre nagyobb piacot célzol, akkor a vezetői teendők könnyen megsokszorozódnak. Ezzel párhuzamosan fennáll a veszély, hogy az élet más területeit – család, barátok, egészség, hobbi – háttérbe szorítod.

A hosszú távú sikerhez azonban elengedhetetlen, hogy megtaláld a belső egyensúlyt. Mert ha szétesik az egészséged, a családi életed, vagy teljesen kizsigereled magad, akkor a cég sem tud fenntartható módon növekedni. A legjobb vezetők, akikkel dolgoztam, mind arról számoltak be, hogy tudatos döntéseket hoznak a szabadidő, az alvás, a testmozgás és a feltöltődés kapcsán. Nem sajnálják maguktól azt a heti pár óra kikapcsolódást, sőt, inkább azt tekintik a legjobb befektetésnek, mert utána sokkal fókuszáltabban dolgoznak, és jobb döntéseket hoznak. A cég fejlődése ugyanis nem kizárólag a munkán töltött órák számától függ, hanem a vezetői minőségtől, a határozott, kreatív, előrelátó gondolkodástól, amely csakis kipihent és egészséges lelkiállapot mellett lehetséges.

Összegzés: a cég és a vezető együtt növekszik

A kérdés: „A céged fejlődik. Te is?” minden vezető, vállalkozó számára kulcsfontosságú. A növekedés sokszor örömteli folyamat, hiszen azt jelenti, egyre több ügyfelet szolgálunk ki, egyre ismertebb a márkánk, és stabilabb bevételt termelünk. Ugyanakkor a növekedés belső átrendeződést is követel: olyan vezetővé kell válnunk, aki képes menedzselni a nagyobb léptékű feladatokat, inspirálni a munkatársait, rugalmasan reagálni a piaci kihívásokra, és közben nem felejti el a saját lelki és fizikai egészségét sem.

Ez a fajta vezetői fejlődés sokrétű: magában foglalja az önismereti munkát, a lelki blokkok felismerését, a vezetői készségek tudatos fejlesztését, a határok kijelölését, az együttműködés kultúrájának és a szervezeti folyamatoknak a kimunkálását, és a rendszeres visszajelzések beépítését. Sok vezető számára elsőre talán ijesztő feladat ez, hiszen azt hitték, hogy elég, ha „csak” a cég teljesítményére figyelnek. Ám minél jobban megértjük, hogy a cég fejlődése a vezető fejlődésén is múlik, annál egyszerűbbé válik a kép: ha mi magunk megragadunk egy szinten, a szervezet is nehezebben lép tovább. Ha viszont merünk nyitni, tanulni, fejleszteni magunkat, akkor a cég előtt is kitárulnak a lehetőségek.

Ehhez nem szégyen segítséget kérni: coach, mentor, szakértő, trénerek, új munkatársak, új partnerkapcsolatok mind abban segíthetnek, hogy ne kelljen egymagunknak cipelni a terheket. A te fejlődésed nemcsak a vállalkozásod profitjára hat ki, hanem a személyes jólétedre is: ha sikerül a jobb idő- és energiakezelés, a hatékonyabb delegálás, a rugalmas vezetési stílus, akkor sokkal kisebb eséllyel kerülsz a kiégés szélére. A cég pedig összefogottabban, lelkesebben halad a célok felé, mert látja, hogy a vezető stabilan tartja a kormányrudat, és képes inspirálni.

Ezért lehet, hogy a legfontosabb kérdés nem is az, hogy „hogyan fejlődik a cég?”, hanem inkább az, hogy „Te készen állsz-e rá, hogy együtt fejlődj vele?” Ha igen, tedd meg az első lépést még ma: írj fel magadnak egy-egy célt a saját önfejlesztéseddel kapcsolatban – például megtanulod jobban delegálni, jobban kezeled a stresszt, rendszeres coach-beszélgetéseket vezetsz be, kiépíted a belső visszajelzési rendszert, vagy éppen megtanulsz valamelyik vezetői kompetenciában még jobbnak lenni. Látni fogod, hogy a cég fejlődése csak akkor lesz igazán tartós és eredményes, ha te magad is lépést tartasz vele, sőt, olykor te magad nyitod meg az új távlatokat.

Összefoglalva: a céged fejlődhet a termékek, szolgáltatások, piacok vagy csapatszint növelésével. De ha eközben te személy szerint ugyanabban a gondolkodásmódban maradsz, mint az induláskor, előbb-utóbb korlátokba ütközöl. A cég és te együtt alkottok egy rendszert, és ha az egyik rész nő, a másiknak is igazodnia kell. Ez a vezetés valósága: folyamatosan tanulni, nyitottnak maradni, és képesnek lenni arra, hogy új perspektívát vegyünk fel, amikor a vállalkozásunk új szinten működik. Csak így tud kialakulni egy olyan fenntartható siker, ami nem megy a vezetői (és emberi) életminőség rovására, hanem egyensúlyban tartja a növekedést és a saját önmegvalósításunkat. Ha ezt megérted, akkor a céged fejlődése valóban a te fejlődéseddel fog együtt járni – és ez a hosszú távú eredmények és a személyes elégedettség kulcsa.

Címkék:

Korábbi cikkek

Legfrissebb

Népszerűek

Broken heart cookie on red - concept breaking up, divorce, ending relationship, brokenhearted

Hogyan találhatod meg önmagad egy szakítás után?

Ha egy friss szakítás után az az érzés kísér, hogy elveszítetted önmagad, nem vagy egyedül. Sokak számára a párkapcsolat olyannyira a mindennapok részévé válik, hogy amikor véget ér, mintha hirtelen minden megkérdőjeleződne: Ki vagyok én a másik nélkül? Mihez kezdjek most a szabadidőmmel? Hogyan találhatok vissza a saját igényeimhez, céljaimhoz és szenvedélyeimhez? Az önismereti gyakorlatok...
Young couple break up

Újrakezdés egy válás után: Így építs erősebb és egészségesebb kapcsolatokat

Ha túl vagy egy váláson, valószínűleg úgy érzed, mintha kiszakadtál volna a saját életedből. A megélt feszültség, a bizonytalanság, és a hirtelen „minden megváltozott” érzése egyszerre nehezedhet rád. Mégis, ez a helyzet egy új kezdet lehetőségét is magában hordozza. A válás után ugyanis, bármennyire is fájó, sokan lényegében egy tiszta lappal indulnak, és jobban megismerhetik...
Relationship breakup

A visszatérő kapcsolat illúziója – Miért próbálkozunk újra és újra?

Ha valaha is voltál már olyan helyzetben, hogy egy régi kapcsolat hirtelen visszatért az életedbe, vagy éppen te magad kerested újra a volt partneredet, akkor biztosan jól ismered azt a különös kettősséget: egyszerre vonz a „nagy újrakezdés” lehetősége, miközben egy belső hang figyelmeztet, hogy „valószínűleg semmi nem változott”. Ezt a jelenséget nevezzük a visszatérő kapcsolat...
Couple breaking up the relationship

Amikor nem tudsz továbblépni: Hogyan dolgozd fel az érzelmi függőséget egy szakítás után?

Amikor egy szakítás után képtelen vagy továbblépni, és folyamatosan úgy érzed, mintha érzelmi bilincsek tartanának fogva, valójában jó eséllyel egyfajta függőségi állapotot élsz át. Az „érzelmi függőség” kifejezés nemcsak azt jelenti, hogy hiányzik valaki, hanem azt is, hogy a mindennapi életedben, a döntéseidben, sőt még a jövőképedben is állandóan a volt partnered árnyéka vetül rád....

Lépj velem kapcsolatba

© Copyright 2025