Gyakran tapasztalom, hogy a vállalkozások és cégek élén álló emberek óriási nyomást hordoznak nap mint nap. Nemcsak a saját döntéseik következményeitől tartanak, hanem a munkatársaik, a partnerek, sőt a piac felé is felelősséggel tartoznak. Egy vezetőnek nem csupán az a feladata, hogy az üzlet működjön, hanem az is, hogy motiválja a csapatot, hogy stratégiát alkosson, és közben folyamatosan megújuljon egy állandóan változó gazdasági környezetben. Ilyen helyzetekben felmerül a kérdés: „Kinek mondja el a vezető a kétségeit?”
Az egyik legnagyobb kihívás a vezetői létben pontosan az, hogy minden oldalról érkező elvárás ömlik felénk: a beosztottak azt szeretnék, hogy magabiztosak legyünk, a tulajdonosok eredményeket látnak szívesen, a vásárlók és a partnerek pedig azt várják, hogy mindig stabil megoldásokkal rukkoljunk elő. Ám a vezetői kétségek, dilemmák, bizonytalanságok sokszor csendben, észrevétlenül őrlik a döntéshozót. Ez a csendes őrlődés hosszú távon kiégéshez, túlterheltséghez és hibás döntésekhez vezethet. Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy legyen egy olyan biztonságos tér – egy külső gondolkodó partner –, ahol a vezető végre őszintén beszélhet a kétségeiről és új nézőpontokat ismerhet meg.
Előfordulhat, hogy egy nagyvállalat vezérigazgatójaként vagy egy középvállalkozás tulajdonos-ügyvezetőjeként úgy érzed, mindent egyedül kell megoldanod. A vezetői szék sokak számára magányos hely, hiszen nem lehet a beosztottakkal megosztani minden dilemmát, nem lehet a családdal folyton üzleti stratégiákról beszélni, és a tulajdonosokkal, befektetőkkel sem feltétlenül célszerű bizonytalanságokat tárgyalni nap mint nap. Ez a magányos pozíció pedig idővel rossz döntések sorozatához vezethet, mert a nyomás alatt álló vezetőnél nem mindig marad elég lelki energia és tisztánlátás, hogy mindent hideg fejjel végiggondoljon.
Meggyőződésem, hogy a vállalati vezetőknek – legyen szó egyetlen személyről vagy igazgatótanácsról – szükségük van egy olyan gondolkodó társra vagy külső partnerekre, akikhez bizalommal fordulhatnak. Egyre több cégnél már elérhető egyfajta „executive coaching”, ám a valóságban sok esetben a vezető olyan szakértőre vágyik, aki nem csupán a pszichológiai oldalról segít, hanem üzleti és marketing nézőpontot is hozzá tud adni. Így a napi szintű egyeztetések során nemcsak a lelki és vezetői dilemmák kerülhetnek fókuszba, hanem a stratégiai, pénzügyi és marketingkérdések is. Ezzel sokkal hatékonyabban reagálhatsz a belső és külső kihívásokra, és nem érzed azt, hogy teljesen egyedül vagy a gondjaiddal.
Miért is fontos ez a napi szintű jelenlét? Tapasztalataim szerint a legtöbb KKV vagy közepes méretű cég pont ott fut zátonyra, hogy a külső tanácsadókkal évente pár alkalommal találkoznak. Leülnek egy workshopra, készültök egy kampányra, aztán mindenki megy a maga útjára. A vezető ezután megint marad a hétköznapi gondokkal: a sales-team panaszkodik, hogy a Google Ads nem elég hatékony, a fejlesztők lassan haladnak, a pénzügyesek jelzik, hogy a bevételek elmaradnak a várttól, ráadásul jönnek az újabb és újabb piaci változások. Kinek adja át ezt a sokrétű bizonytalanságot, és kinek teheti fel azokat a kérdéseket, amelyekre nincs egyértelmű válasz a cégben? Ha nincs ehhez egy gondolkodó társ – egyfajta stratégiai marketing menedzser, aki coachként is tud működni –, akkor a vezető magára marad a kétségekkel.
Az is gyakori, hogy a vezető egy nagyobb marketing ügynökséggel áll kapcsolatban, és azt feltételezi, hogy majd az ügynökség összefogja a dolgokat. Ám az ügynökségeknek sem mindig érdekük minden részletben elmélyülni: nekik sem biztos, hogy rálátásuk van a cég összes belső folyamatára, a belső szervezeti kultúrára vagy éppen a pénzügyi összefüggésekre. Egy-egy kampány elindul, de a vezető mégis ott áll: „Jól döntöttem, hogy erre költöttem? Vajon az eredmények megfelelők? Nem tudom, mert nincs, akivel őszintén kibeszélhetném a kétségeimet.”
Ha egy vezető hosszabb ideig nem tudja megosztani kétségeit, akkor a következő szcenáriók közül valamelyik általában bekövetkezik:
- Kezd túl sok stresszt cipelni, ez pedig kihat a munkahelyi légkörre és a saját mentális egészségére.
- Egyoldalú döntéseket hoz, mert nincs, aki rámutasson a vakfoltjaira vagy alternatívákra inspirálja.
- Később, amikor már krízishelyzet alakul ki, a helyzetet sokkal nehezebb orvosolni, mintha korábban konzultált volna valakivel, aki segít átlátni a teljes képet.
- A vállalati kultúra is sérülhet, mert a vezető magányosnak érzi magát, kevésbé lesz empatikus, és a kollégák sem kapnak valódi irányt.
- Az ügyfelek, partnerek azt látják, hogy a cég nem tud stabil jövőképet mutatni. Ez hosszú távon a piaci megítélésre is kihat.
Látható, hogy a valódi vezetői magány komoly következményekkel járhat, és mindez összefügg azzal, hogy a vezetőnek nincs hova fordulnia a kétségeivel. Itt jön a képbe a napi rendszerességű, stratégiai marketing menedzsment és coaching jellegű szolgáltatás. Olyasvalaki, aki nap mint nap ott van (akár virtuálisan, akár személyesen), hogy meghallgassa a dilemmákat, és konstruktívan hozzájáruljon a döntési folyamathoz. Nemcsak a pszichológiai oldalról, hanem a marketing, pénzügyi, szervezetfejlesztési és akár a portfóliókezelési szempontokat is ismerve képes teljes képet adni, rávilágítani, hogy merre érdemes továbbmenni.
Mivel magam is részt veszek ilyen feladatokban, azt tapasztalom, hogy a vezetők számára óriási megkönnyebbülés, amikor napi 60 percben valaki tényleg meghallgatja, rákérdez, és segít kitalálni a következő lépést. A vezető ekkor „kibeszélheti” a kétségeit, megfogalmazhatja az új ötleteit, és kap egy külső, objektív nézőpontot. Ez a külső nézőpont gyakran hoz olyan felismeréseket, amelyeket belülről nehéz meglátni – pláne ha a vezető „felülről” néz mindent, és nincs visszacsatolás a közvetlen környezetből.
Gyakran felmerül a kérdés: „Miért nem elég a cégvezetőnek egy hagyományos tanácsadó?” A tanácsadók sokszor remek koncepciókat dolgoznak ki, tartanak egy napos workshopot, leadják a dokumentációt, majd elmennek. A mindennapi munka azonban a cégben marad, és a cégvezetőnek kell a kérdésekkel, kétségekkel, megvalósítással foglalkoznia. A hagyományos tanácsadás nem ad folyamatos támogatást, nem oldja meg a vezető napi szintű bizonytalanságait és stresszét. Ezért kell egy olyan szolgáltatás, amely napi jelenlétet nyújt, és a vezető mellett áll a gyakorlati megvalósítás során is – mindezt barátságos, stratégiai szemlélettel, mely a marketinget, az üzleti pszichológiát és a pénzügyi hatékonyságot is figyelembe veszi.
Visszajelzések alapján egy ilyen szakmai partner jelenlétének legnagyobb haszna, hogy a vezető nem érzi magát magára hagyva. Egy nap akár 60 perc aktív beszélgetés, közös tervezés során kivesézhetők azok a kérdések, amelyeket máskülönben a vezető nem mondhat el a beosztottainak vagy a tulajdonosoknak. Ilyenkor előkerülnek olyan gondolatok is, mint:
„Vajon jól döntöttem-e abban, hogy az egyik marketing csatornát leépítem, miközben a konkurencia épp azt erősíti?”
„Biztosan megfelelő-e a belső marketingesem tudása, vagy szükség lenne valamilyen külső képzésre is?”
„Hogyan motiváljam a fiatalabb munkatársakat, hogy ne hagyjanak itt néhány hónap után?”
„Mit tegyek, ha azt érzem, hogy a weboldal csapnivaló, de a csapatom szerint még jó lesz fél évig?”
Ha nincs, akivel ezeket meg lehetne vitatni, a vezető magába fojtja, és jobb esetben keresgél a neten, kevésbé jó esetben pedig egyszerűen halogat. Egy dedikált, stratégiai és coach-szemléletű marketing menedzser viszont ott ül a vonal másik végén, vagy éppen az irodában, és együttműködik a vezetővel a helyes döntési irányok megtalálásában. Ez a fajta szolgáltatás túlmutat a hagyományos „kihívjuk a tanácsadót” megoldáson, hiszen folyamatos, naprakész és bizalmi viszony alakul ki közte és a vezető között.
Ráadásul nem csupán a kétségekről van szó, hanem arról, hogy a vezetőnek rengeteg mikro-döntést kell meghoznia, amelyek mind a marketing, mind a szervezeti kultúra, mind a pénzügyi egyensúly szempontjából fontosak. Ezt a rengeteg mikrodöntést sokkal könnyebb meghozni, ha valaki megerősít vagy éppen megkérdőjelez – nem rosszindulatból, hanem szakmai alapokon. Egy külső szakember, aki napi 60 percben a vezető rendelkezésére áll, segíthet abban, hogy ne maradjanak kimondatlan gondok, ne halmozódjanak fel feszültségek, és ne sodródjunk bele olyan zsákutcákba, amelyeket az elején egy külső szem könnyedén észrevett volna.
Sokan azt mondják, hogy a vezetőnek a legjobb barátja a pénzügyes lehetne, vagy esetleg a HR-es, de ők jellemzően csak részterületeket látnak. A pénzügyes a számokat nézi, a HR-es az emberek jóllétét, a vezető pedig mindezt össze akarja kapcsolni egy piaci stratégiával. Itt jön a képbe a marketing menedzsment és a coaching ötvözete, amely összefüggéseiben látja a céget: nem csupán marketingkampányokat csinál, hanem felméri, milyen szervezeti fejlesztésre vagy pénzügyi szerkezeti változtatásra lenne szükség a valódi növekedéshez. A vezetőnek így nem egy újabb specialista áll a rendelkezésére, hanem egy átfogó partner, aki coachként és menedzserként is dolgozik.
Persze felmerülhet a kérdés, hogy miért nem lehet ezt megoldani a cég saját erőforrásaival? Miért nem lehet belsőleg kinevelni egy olyan vezetőt, aki mindezt megoldja? A tapasztalat azt mutatja, hogy a legtöbb cégben a belső munkaerő vagy a csapat tagjai nem feltétlenül mernek ellentmondani a főnöknek, vagy egyszerűen nincsenek meg azok az összetett készségeik, amelyek a stratégiai marketinget, a vezetői coachingot és a pénzügyi/logikai szemléletet is összefogják. Ráadásul a cég belső embere sokszor belecsúszik a megszokott struktúrákba, és nem látja azt a független perspektívát, ami egy kívülről érkező szakembernek azonnal feltűnik. Éppen ezért a vezető azt tapasztalja, hogy a csapatja lelkes, de a dilemmáit nem tudja kivel megosztani úgy, hogy abból valódi, stratégiai előrelépés szülessen.
Az is gyakori, hogy a cég belső marketingese kiváló kivitelező, de nem feltétlenül rendelkezik azzal a vezetői, szervezetfejlesztési és pénzügyi rálátással, ami a vezetőnek kellene. Ezért a vezető akaratlanul is magára marad, és már ott is vagyunk a kiinduló problémánál: „Kinek mondja el a vezető a kétségeit?” Ha nincs külső partner, aki bizonyítottan képes a napi jelenlétre és a sokrétű gondolkodásra, akkor a vezető úgy érzi, minden teher rázúdul. A folyamatos, stratégiai támogatás hiánya megbosszulhatja magát a versenyképességben és a cég stabilitásában.
A napi jelenlét előnye még az is, hogy nemcsak a vezető kétségei oldódhatnak, hanem a cég napi marketingfolyamataiban is kevesebb lesz a fennakadás. Ha minden hétköznap van egy 60 perces időkeret, amikor a vezető és a külső marketing menedzser-coach megbeszélik az aktuális kampányok eredményeit, a Google Analytics adatait, a SEO ügynökség munkáját, a Facebook hirdetések teljesítményét és a csapat visszajelzéseit, akkor a cég sokkal jobban reagál a piaci változásokra. Egy hét alatt felmerült probléma nem marad hetekig megoldatlanul. A vezető így sokkal magabiztosabban hoz döntéseket, mert tudja, hogy nem egyedül kell cipelnie a bizonytalanságot – mindig kap visszajelzést, mindig van egy szakértő, akivel megvitathatja a kérdéseit.
Meggyőződésem, hogy ez a konstrukció hosszú távon a cég eredményességét is jelentősen növeli, hiszen egy jól informált, folyamatosan reflektált vezető kevesebbszer fog rossz irányba indulni. Nem az alapján választ marketingcsatornát, hogy most épp melyik menő, hanem közösen elemzi a számokat, a pszichológiai hatásmechanizmusokat, a piacot és a cég szervezeti adottságait. Így a cég marketingje nemcsak mozgásban lesz, hanem irányt is kap – ami hatalmas különbség a költséget égető kampányokhoz képest.
Természetesen vannak, akik azt mondják, hogy „de hát a vezetőnek egy pszichológus is kellene a kétségek feloldására”, vagy „egy szervezetfejlesztő kell, mert a cégkultúra a probléma”. Igen, olykor ezekre is szükség lehet, de egy napi szintű gondolkodó partner képes összehangolni ezeket a területeket. Ha azt látja, hogy a vezető elsősorban érzelmi támogatásra szorul, a coaching eszköztára segíthet. Ha azt látja, hogy a cégstratégia hiányzik, akkor a marketing menedzser szakmai tudását veti be. Ha szervezetfejlesztési kérdéseket érdemes átgondolni, akkor abban is támogatja a vezetőt. A lényeg, hogy a vezetőnek nem kell minden problémára külön szakembert keresnie, hanem van egy fő kapcsolattartó, aki a cég érdekeit, a piaci tendenciákat és az emberi tényezőket is szem előtt tartja.
Ez a pozíció azért is kényelmes a vezető számára, mert végre elmondhatja az apróbb és nagyobb kétségeit. Nem kell attól tartania, hogy a beosztottja vagy a konkurenciája előtt mutatja a gyengébbik arcát. Ez a partner diszkréten, szerződéses keretek közt biztosítja a bizalom megőrzését. És abban a 60 percben bármi előkerülhet: „Érdemes-e növelni a Google Ads-költségkeretet a jövő hónapban?”, „Melyik piacra érdemes belépni a régióban?”, „Mit tegyek, ha a marketinges csapat kezd túlterheltté válni, és a kreativitásuk csökken?”, „Egy új márkát építsek, vagy inkább erősítsem a meglévőt?” Azonnal érkezhetnek tanácsok, háttérszámítások, és a vezető érzi, hogy nincs egyedül.
A külső szakértő-coach persze nem mindenható, és nem helyettesíti a vezető saját felelősségét. Sokan félnek attól, hogy egy ilyen partner befolyásolja a döntéseket, vagy kiveszi a hatalmat a vezető kezéből. A tapasztalataim szerint ennek pont az ellenkezője történik: a vezető éppen hogy magabiztosabbá válik, mert látja, hogy gondosan, szakmai alapon vitatja meg a dilemmáit, és világosabb fejjel, megalapozottabban hoz döntéseket. A kontroll és a végső szó továbbra is a vezetőnél marad, de már nem vakon kell dönteni. Azért is jó, ha ez a szakértő marketinges gondolkodásmódot is képvisel, mert a mai világban a marketing – és így a piaci környezet – óriási befolyással bír egy cég sikerére vagy bukására. Aki nem igazodik az új technológiákhoz, a fogyasztói trendekhez, az gyorsan lemarad. A vezető nem szeretne lemaradni, de idő hiányában nem tud mindenbe beletanulni. Ilyenkor a külső partner pótolja ezt a hiányosságot, és jelzi, ha mondjuk új csatornát érdemes kipróbálni, vagy éppen valamit le kéne állítani, mert már nem térül meg.
Végül, ami szerintem az egész kérdés kulcsa: a vezetőnek emberként is szüksége van arra, hogy időnként kimondd, „nem vagyok benne biztos, hogy jól csinálom”. Ez a mondat egy hierarchikus szervezetben könnyen félreérthető, megingathatja a beosztottak bizalmát, ha hangosan kimondod nekik. De egy külső partnerrel, akivel bizalmi viszonyban vagy, kockázat nélkül megoszthatod, és máris sokkal könnyebb levetni a „mindenhez értek, mindent uralok” szerepet. Ez emberileg is tehermentesít, hiszen minden vezetőnek vannak napjai, amikor elbizonytalanodik – és ez természetes. Nem a magabiztosság hiányát jelenti, hanem inkább a fejlődés és a rugalmas gondolkodás képességét. Ha van, aki ezt meghallgatja, sőt konstruktív visszajelzést ad, akkor a kétségek nem romboló erővé válnak, hanem előremozdító változások alapjává.
Összességében úgy látom, hogy a „Kinek mondja el a vezető a kétségeit?” kérdésre a leghatékonyabb válasz az, hogy egy napi szinten elérhető, stratégiai szemléletű marketing menedzsmenttel és coachinggal ötvözött szakértőnek, aki a vezetőt vállvetve segíti a döntéshozatalban. Ily módon a céges problémák és a vezetői kétségek nem gyűlnek fel, hanem folyamatosan feldolgozásra kerülnek, ami hosszú távon stabilizálja a vállalkozás fejlődését, és a vezetői kiégést is megelőzheti. A napi 60 perces, fókuszált beszélgetések rendkívül értékesek a cég számára, hiszen így állandóan naprakész marketing- és szervezeti stratégiát lehet alakítani, a vezetői dilemmák pedig nem maradnak a szőnyeg alá söpörve. Ez az a háttér, amelyben a vezető valóban felszabadulhat, és a kétségeit átalakíthatja az innováció, a változás és a fejlődés mozgatórugójává.
Amikor tehát valaki megkérdezi, hogy „Kinek mondja el a vezető a kétségeit?”, a válaszom így hangzik: egy olyan gondolkodó partnernek, aki összekapcsolja a marketinget, az üzleti pszichológiát és a coachingot, és napi szinten részt vesz a cég életében. Nem pusztán egy tanácsadó, aki évente néhányszor felbukkan, és nem is egy közeli barát vagy családtag, aki személyes szinten talán meghallgat, de nem mindig érti a cég bonyolult folyamatait. Egy profi, külsős menedzser-coach, aki a vezetői kétségek kimondásában és megoldásában vállal aktív szerepet. Így a vezető felszabadultan tudja megosztani a gondolatait, és olyan emberrel beszéli át ezeket, aki szakmailag hozzáértő, emberileg támogató, és aki képes összehangolni a napi operatív teendőket a stratégiai célokkal. Ez a fajta együttműködés, ahol a marketing menedzser a coach szerepével ötvöződik, valósítja meg azt a tért, ahol a vezető őszintén beszélhet a kétségeiről, és hasznos, előremutató visszajelzéseket kap – minden egyes nap.