Sémák a business coachingban: hogyan ismerjük fel és változtassuk?

Címszavakban

Tanulj marketingpszichológiát! Csak 5775 Ft

Amikor az emberi viselkedést vizsgáljuk – legyen szó akár a magánéletről, akár az üzleti világról –, elkerülhetetlenül szembetalálkozunk a „sémák” fogalmával. A sémák nem mások, mint mélyen rögzült gondolkodási, érzelmi és viselkedési minták, amelyek gyakran öntudatlanul befolyásolják döntéseinket, kapcsolatainkat és céljaink megvalósítását. Amíg a pszichológia sokáig a különböző belső folyamatok feltárására fókuszált, addig a business coaching az üzleti életre és a vezetői hatékonyságra helyez nagy hangsúlyt. A kettő közös metszéspontja pedig éppen a sémák fontosságánál mutatkozik meg: a vezetők és munkatársak teljesítményét, döntéshozatali folyamatát, munkahelyi viselkedését és motivációját is befolyásolhatják ezek a rejtett minták. A coaching abban is segíthet, hogy ezeket a sémákat felismerjük és célirányosan alakítsuk át, hozzájárulva a személyes fejlődéshez és a szervezeti sikerhez.

1. A sémák szerepe az üzleti világban

Az üzleti környezet gyorsan változik, és a vezetőknek, illetve az alkalmazottaknak is folyamatosan alkalmazkodniuk kell a kihívásokhoz. Gyakran előfordul azonban, hogy valaki – akármilyen jól képzett szakmailag – a saját belső, korlátozó sémái miatt nem tudja kiaknázni a lehetőségeit. Ezek a sémák megnyilvánulhatnak például:

  • Önszabotáló gondolatokban, mint a „kudarc séma” („Nem vagyok elég jó, hogy sikert érjek el”).
  • Viselkedési mintázatokban, mint a „kontroll séma” („Mindig mindenről nekem kell döntenem, másokra nem bízhatok semmit”).
  • Érzelmi visszacsatolásokban, amikor egy váratlan nehézségre túlreagálással vagy visszahúzódással válaszol az illető.

Ezek a sémák akadályozhatják a hatékony együttműködést, a kreativitást, sőt a vezetői döntések megalapozottságát is. A business coaching célja, hogy segítsen a kliensnek tudatosítani és lebontani ezeket a korlátokat, majd olyan új szokásokat és gondolkodási sémákat felépíteni, amelyek támogatják a sikeres működést.

2. Gyakori sémák a business coaching területén

2.1. Kudarc séma

Egyike a leggyakoribb sémáknak, amelynek lényege: „Én képtelen vagyok a sikerre, úgyis kudarcot vallok.” Ez a belső meggyőződés gyakran abban nyilvánul meg, hogy a vezető vagy a dolgozó fél a nagyobb kihívásoktól, halogat, vagy éppen túlzott előkészítéssel próbálja elkerülni a „hibázás” lehetőségét. A kudarc séma visszafogja a bátorságot, kockázatvállalást és az innovációt. Ha valaki ezzel a sémával küzd, a coach feladata lehet, hogy rámutasson a személy múltbeli sikereire, és segítsen új, reálisabb önképet kialakítani.

2.2. Kontroll séma

Az ilyen sémával rendelkező személy úgy érzi, mindent saját kezében kell tartania, mert másokra nem bízhatja a feladatokat. Ez vezethet a delegálás hiányához, a mikromenedzsmenthez és egy idő után a vezető kiégéséhez is. A coach segíthet abban, hogy a kliens megtanuljon bízni a csapatában, felállítson világos prioritásokat és mérföldköveket, valamint reális elvárásokat a kollégákkal szemben.

2.3. Elismeréskeresés séma

Az elismeréskeresés sémájában szenvedők folyamatosan mások visszajelzésére és jóváhagyására vágynak. Lehet, hogy csak akkor érzi valaki magát sikeresnek, ha a felettese vagy a kollégái dicsérik. Ez a fajta külső megerősítésre épülő motiváció meggátolhatja a hosszú távú eredményeket, mert a személy nem saját belső értékei, céljai szerint cselekszik, hanem mások vélt vagy valós elvárásaihoz igazodik. A coach ebben az esetben a belső motiváció erősítésével, az önismeret mélyítésével tud segíteni.

2.4. Elhagyatottság séma

Bár elsőre meglepő lehet, de az üzleti életben is jelen lehet az a félelem, hogy „mindenki elhagy, magamra maradok”. Ez a séma azzal járhat, hogy valaki túlságosan ragaszkodik a munkatársakhoz vagy a partnerekhez, fél konfrontálódni, nehogy elveszítse a kapcsolatot. Ezzel azonban hosszú távon akadályozhatja a cég fejlődését és a hatékony döntéshozatalt. A coach segíthet felismerni ezt a félelmet, és konstruktívabb stratégiát kialakítani az emberi kapcsolatok kezelésében.

3. A sémák felismerésének folyamata a coachingban

3.1. Tudatosítás

A coaching első lépése a sémák azonosítása. Ez gyakran a kliens saját önvizsgálatával és a coach kérdéseivel indul. A coach felhívhatja a figyelmet visszatérő gondolatokra, érzelmi reakciókra, amelyek a mindennapi viselkedésben is megjelennek. Például a kliens elmondhatja, hogy gyakran érzi, „nem vagyok elég jó” vagy „mindig én fogok hibázni”. A coach kérdései és a visszajelzései nyomán körvonalazódik, melyik séma lehet a háttérben.

3.2. Megkérdőjelezés

Ha a kliens tudatosan felismeri a sémát, a következő lépés annak megkérdőjelezése. Valóban helytálló-e, hogy ő mindig kudarcot vall? Kereshetünk ellenpéldákat a múltból, amikor sikeresen megoldott egy helyzetet, vagy elért egy fontos célt. A coach rávezető kérdésekkel segíthet, hogy a kliens lássa, sémája nem a valóság, hanem egy felvett minta, amelyet akár meg is lehet változtatni.

3.3. Új stratégiák és viselkedésminták kialakítása

Végül elérkezünk a gyakorlati változtatások fázisába. A kliens és a coach közösen dolgoznak ki olyan új, produktívabb viselkedésmintákat, amelyek a régi séma helyére léphetnek. Például a „kudarc séma” helyett bevezethetik a fokozatos kockázatvállalást, ahol a kliens kipróbál kisebb kihívásokat, és tudatosan leméri a siker mértékét. A „kontroll séma” helyett pedig tanulhat delegálási módszereket, bizalmi gyakorlatokat a csapatával.

4. A sémák és a szervezeti kultúra kapcsolata

A sémák nemcsak egyéni, hanem szervezeti szinten is megjelenhetnek. Ha egy vállalat vezetői például kontroll sémával dolgoznak, az egész szervezeti kultúra merevvé, hierarchikussá és mikromenedzselté válhat. Hasonlóképpen, ha a vállalatban az elismeréskeresés uralkodik, egy versengő, stresszes közeg alakulhat ki, amely aláássa a hosszú távú motivációt. A coaching lehetőséget nyújt arra, hogy a vállalati vezetőkkel együttműködve feltérképezzük ezeket a kollektív mintákat, és olyan strukturális vagy folyamatbeli változtatásokat javasoljunk, amelyek egészségesebb szervezeti kultúrát eredményezhetnek.

5. Miért hasznos a sémaelmélet a coachingban?

  • Mélyebb megértést nyújt: Nemcsak arról van szó, hogy a kliens bizonyos szokásokat követ; megvizsgálja a mögöttes érzelmi és gondolati mintákat is, így hatékonyabb, tartósabb változást lehet elérni.
  • Összpontosít a gyakorlati cselekvésre: A sémaelmélet keretein belül kidolgozott coaching nem reked meg a múltról való beszélgetésnél, hanem konkrét, új viselkedésminták felé tereli a klienst.
  • Egyénre szabott megközelítést tesz lehetővé: Az egyes kliensek más-más sémákkal érkeznek a coachingba, így az egyéni kihívásokra szabható a tanácsadás folyamata, ahelyett, hogy egy általános sablonra épülne.
  • Bizonyítékokon alapuló módszertan: Számos kutatás igazolja, hogy a sémák tudatosítása és átalakítása jelentős viselkedésbeli változásokat eredményezhet mind személyes, mind üzleti környezetben.

Záró gondolatok

A business coaching egyik fő célja a hatékonyabb vezetés és a jobb teljesítmény elérése, ugyanakkor nem hagyhatja figyelmen kívül az egyén belső mozgatórugóit és korlátozó gondolati mintáit. Itt jön képbe a sémaelmélet, amely rámutat, hogy az öntudatlanul rögzült belső minták milyen jelentős hatással lehetnek a döntéshozatalra, a stresszkezelésre vagy a munkatársakkal való kommunikációra. A coach feladata, hogy támogassa ügyfelét a sémák felismerésében, megkérdőjelezésében és átalakításában, ezáltal elősegítve a tartós és produktív viselkedésváltozást.

Akár a kudarc séma, a kontroll séma, az elismeréskeresés vagy bármilyen más, személyes korlátozó mintázat dominál egy ember életében, a coaching folyamat eszközeivel mind átalakítható. Így érhetjük el, hogy az ügyfél rugalmasabban, önbizalommal teli módon, valódi erőforrásaira támaszkodva tudjon reagálni az üzleti kihívásokra és a szervezeti változásokra. A sémafelismerés és -átalakítás olyan stratégiai előnyt jelenthet, ami nem csupán az egyén szakmai előmenetelében, de a teljes vállalat működésében érezteti pozitív hatását.

Címkék:

Korábbi cikkek

Legfrissebb

Népszerűek

Broken heart cookie on red - concept breaking up, divorce, ending relationship, brokenhearted

Hogyan találhatod meg önmagad egy szakítás után?

Ha egy friss szakítás után az az érzés kísér, hogy elveszítetted önmagad, nem vagy egyedül. Sokak számára a párkapcsolat olyannyira a mindennapok részévé válik, hogy amikor véget ér, mintha hirtelen minden megkérdőjeleződne: Ki vagyok én a másik nélkül? Mihez kezdjek most a szabadidőmmel? Hogyan találhatok vissza a saját igényeimhez, céljaimhoz és szenvedélyeimhez? Az önismereti gyakorlatok...
Young couple break up

Újrakezdés egy válás után: Így építs erősebb és egészségesebb kapcsolatokat

Ha túl vagy egy váláson, valószínűleg úgy érzed, mintha kiszakadtál volna a saját életedből. A megélt feszültség, a bizonytalanság, és a hirtelen „minden megváltozott” érzése egyszerre nehezedhet rád. Mégis, ez a helyzet egy új kezdet lehetőségét is magában hordozza. A válás után ugyanis, bármennyire is fájó, sokan lényegében egy tiszta lappal indulnak, és jobban megismerhetik...
Relationship breakup

A visszatérő kapcsolat illúziója – Miért próbálkozunk újra és újra?

Ha valaha is voltál már olyan helyzetben, hogy egy régi kapcsolat hirtelen visszatért az életedbe, vagy éppen te magad kerested újra a volt partneredet, akkor biztosan jól ismered azt a különös kettősséget: egyszerre vonz a „nagy újrakezdés” lehetősége, miközben egy belső hang figyelmeztet, hogy „valószínűleg semmi nem változott”. Ezt a jelenséget nevezzük a visszatérő kapcsolat...
Couple breaking up the relationship

Amikor nem tudsz továbblépni: Hogyan dolgozd fel az érzelmi függőséget egy szakítás után?

Amikor egy szakítás után képtelen vagy továbblépni, és folyamatosan úgy érzed, mintha érzelmi bilincsek tartanának fogva, valójában jó eséllyel egyfajta függőségi állapotot élsz át. Az „érzelmi függőség” kifejezés nemcsak azt jelenti, hogy hiányzik valaki, hanem azt is, hogy a mindennapi életedben, a döntéseidben, sőt még a jövőképedben is állandóan a volt partnered árnyéka vetül rád....

Lépj velem kapcsolatba

© Copyright 2025