10 gondolkodási modell, amit a sikeres egri vezetők alkalmaznak

Címszavakban

Tanulj marketingpszichológiát! Csak 5775 Ft

A sikeres egri vezetők mögött sokszor olyan szemlélet- és gondolkodásmód húzódik, amely nem csupán ösztönös megérzésekre épül, hanem tudatos modellekre, elvekre és stratégiákra. Én úgy gondolom, hogy a legtöbb eredményes vezető – legyen szó üzleti, non-profit vagy akár közéleti területről – hasonló gondolkodási sémákat alkalmaz, noha lehet, hogy ezt nem mindig tudatosan teszi. Az alábbiakban bemutatom azt a 10 gondolkodási modellt, amelyek szerintem a leginkább jellemzik a sikeres vezetőket. Mindegyikről igyekszem megvilágítani, hogyan működik a gyakorlatban, és milyen előnyökkel jár, ha tudatosan beépíted a vezetői eszköztáradba.

1. Rendszergondolkodás

Az első és talán legfontosabb modell a rendszergondolkodás. Ez azt jelenti, hogy nem önálló, elszigetelt elemekként tekintesz a vállalatodra (vagy a csapatodra), hanem hálózatként, amelyben minden mindennel összefügg. Az is gyakori, hogy valaki kiváló szakember egy területen, de a nagyobb összefüggéseket már nem látja át. A rendszergondolkodásnak köszönhetően könnyebben megérted, hogyan hat például az értékesítési politika a termelési folyamatokra, a munkaerő-igényre vagy a marketingre. Egyre több vezető említi, hogy ebben a gyorsan változó világban már nem elég külön-külön optimalizálni a részlegeket, hanem az egész rendszer folyamatos összhangjára kell törekedni. Ez olyan, mint egy zenekar: a hangszeres szólisták tehetsége is fontos, de az összhang dönti el, hogy a zenéből káosz vagy harmónia lesz.

2. Visszacsatolási hurkok felismerése

A rendszergondolkodást kiegészítve a sikeres vezetők tudatosan keresik a visszacsatolási hurkokat. Ezt úgy lehet elképzelni, mint a döntések következményeinek újra megjelenését a rendszerben. Ha például a cég meghatároz egy növekedési célt, ez a toborzási igényekre, a munkatársak terheltségére, a marketing költségekre stb. hat. Ha ezek az összefüggések nincsenek megfelelően feltérképezve, könnyen kicsúszhat az irányítás a kezedből. De ha észleled ezeket a hurkokat, és időben módosítasz, akkor kiegyensúlyozottan tarthatod a folyamatokat. Az egyik kulcsfontosságú lépés itt, hogy mérhetővé tedd a döntések következményeit, és rendszeresen visszanézd: mi lett a hatás, és milyen finomhangolás szükséges.

3. Pareto-elv (80/20 szabály) alkalmazása

Egy nagyon elterjedt és alapvető gondolkodási modell, hogy a vezetők igyekeznek megtalálni azt a 20%-nyi tényezőt, ami a 80%-nyi eredményért felelős. Ezt nevezik Pareto-elvnek, vagy „80/20 szabálynak”. Szerintem a legjobb vezetők már ösztönösen is „kiszagolják”, hogy melyek azok a feladatok, ügyfelek vagy projektek, amelyek kiemelkedően meghatározzák a cég sikerét. Ehelyett sokan sajnos hajlamosak a mikromenedzsmentre, és olyan részletkérdésekben vesznek el, amelyek kevés hatást gyakorolnak az eredményekre. Ha tudatosan azonosítod a legnagyobb hozamot adó tevékenységeket, és abba fektetsz több energiát, akkor gyorsan javulnak a mutatóid. Az a cél, hogy ne aprózd el a fókuszod, és időnként felülvizsgáld, hogy valóban a legnagyobb hatású területekre koncentrálsz-e.

4. Első elvek szerinti gondolkodás (First Principles Thinking)

Az első elvek szerinti gondolkodás lényege, hogy nem csupán a felszíni összefüggéseket vizsgálod, hanem visszamész az alapokhoz, és megkérdőjelezed a rutinszerűen elfogadott igazságokat. Ha mindig csak a „megörökölt” módszereket, stratégiákat alkalmazod, könnyen beleragadsz a status quo-ba. Az első elvek vizsgálata sokszor úgy zajlik, hogy a „Miért?” kérdést többször is felteszed. Például: „Miért használjuk ezt a marketingcsatornát?”, „Miért kell nekünk feltétlenül irodát nyitni egy új városban?” stb. A sikeres vezetők ezzel a módszerrel gyakran találnak teljesen új megoldásokat, mert nem elégszenek meg a „már így szoktuk” válasszal. Ez segít elkerülni a megszokásból fakadó tévedéseket és költséges kerülőutakat, miközben a valódi innováció ajtaját is kinyitja.

5. Kísérleti gondolkodás és folyamatos tesztelés

A gyors piaci változások idején kifejezetten fontos, hogy a vezetők ne kizárólag hosszú, merev tervezési ciklusokban gondolkodjanak, hanem legyenek nyitottak a kísérletezésre. Ez a gondolkodási modell azt mondja, hogy ne egyetlen „nagy dobást” várj, hanem inkább több, kisebb skálázott tesztet végezz, amiből tanulhatsz. Ha sikerül kialakítanod egy „teszt-kudarc-tanul” ciklust a szervezetben, akkor a cég rugalmasabbá és innovatívabbá válik. A sikeres vezetők ezért is építenek be pilot projekteket, A/B teszteket, MVP-ket (minimálisan életképes termékverzió), és folyamatosan figyelik a visszajelzéseket, hogy merre érdemes fejlődni. Ez a szemlélet egyre elterjedtebb a startup világban, de a nagyvállalatok is kezdenek rájönni, hogy a rugalmas gondolkodás nélkül könnyen lemaradnak.

6. Második és harmadik következmények gondolkodása

Gyakori hiba, hogy a vezetők csak azonnali hatásokat mérlegelik, és nem gondolnak bele, milyen második vagy harmadik hullámú következmény léphet fel. A sikeres vezetők ehelyett mindig felteszik a kérdést: „Oké, ha ezt megcsinálom, annak milyen tovagyűrűző hatásai lesznek a szervezetre, a piacra vagy a hosszú távú pénzügyi helyzetre?” Például, ha azonnali költségcsökkentésként elbocsátasz egy kulcsembert, az rövid távon megtakarítást jelenthet, de hosszabb távon a hiánya miatt romlik a szolgáltatás minősége, amitől elégedetlenebbek lesznek az ügyfelek, ezáltal csökken a bevétel. Ez tipikusan a második és harmadik következmény, amit sokan nem látnak előre. A siker kulcsa, hogy felismerd: a döntések sosem légüres térben születnek, és szinte mindig vannak távoli következményeik.

7. Kontrafaktuális gondolkodás

A kontrafaktuális gondolkodás tulajdonképpen azt jelenti, hogy elképzeled, mi történt volna, ha másként döntesz vagy más körülmények adódtak volna. Ez a módszer segít megérteni a szerencse, a véletlen vagy a környezet befolyását a cég sikerére, és megelőzheti a túlzott magabiztosságot (overconfidence). Például egy projekt sikerekor nem árt végiggondolni, hogy „Vajon akkor is ilyen jól sült volna el, ha a piaci környezet nem alakul éppen kedvezően?” Ez a gondolatmenet rámutathat azokra a vakfoltokra, amiket a következő döntésnél már jó lenne figyelembe venni. A sikeres vezetők nem elégszenek meg azzal, hogy „bevált a terv”, hanem azt is megvizsgálják, milyen tényezőkön múlt ez a siker, és ebből hogyan tanulhatnak.

8. Egyszerűsítés és standardizálás

Egy vezetőnek rengeteg információt kell feldolgoznia, ami hajlamos túlterhelni az elmét. A bonyolult rendszerek összeomlásának egyik oka gyakran az, hogy senki nem látja át őket teljesen. A sikeres vezetők ezért törekszenek az egyszerűsítésre és standardizálásra: folyamatok, keretrendszerek, sablonok és rutinfeladatok kialakítására. Ez a gondolkodási modell abban segít, hogy a csapatnak ne kelljen állandóan kitalálnia, mit is kell csinálni, hanem legyenek bevált protokollok, melyeket adaptálni lehet a helyzethez. Ezzel időt és energiát spórolsz, ráadásul csökkented a hibalehetőségek számát is. Az eredmény: letisztultabb folyamatok és felszabadultabb vezetői kapacitás a valódi kreativitást igénylő feladatokra.

9. Kockázat/nyereség mérlegelése (Cost-Benefit Analysis)

Természetes, hogy minden vezető találkozik kockázatokkal: új termék piacra vitele, befektetések, szervezeti változtatások stb. A sikeres vezetők egyik erőssége, hogy tudatosan mérlegelik az előnyöket és hátrányokat, és képesek felosztani a kockázatot kisebb egységekre. Nem egyszerűen arról van szó, hogy félnek-e a kudarctól vagy sem, hanem hogy objektíven megvizsgálják, milyen valószínűséggel térül meg a befektetés, és mekkora a potenciális veszteség. Gyakran pont azért halogatnak sokan, mert nem látnak tisztán. Ha azonban van egy kidolgozott cost-benefit elemzési módszered, akkor bármilyen projektet le tudsz bontani a várható nyereség és a lehetséges veszteség oldalára. Így időben dönthetsz arról, hogy belevágsz-e, vagy inkább tovább finomítod a terveket. A vezetők, akiknek ez a gondolkodási modell a vérükben van, általában megalapozottabb, gyorsabb és kiegyensúlyozottabb döntéseket hoznak.

10. Folyamatos tanulás és önfejlesztés szemlélete

Végül, de nem utolsósorban a legsikeresebb vezetők közös jellemzője a folyamatos tanulás és önfejlesztés modellje. Az idő múlásával változik a piac, a technológia, változnak a munkavállalói elvárások, és aki nem tart lépést, könnyen lemarad. Ide tartozik egyrészt az, hogy a vezető rendszeresen képezi magát, legyen szó menedzsmentről, pénzügyekről vagy akár pszichológiai ismeretekről. Másrészt azt is jelenti, hogy tudatosan keresed a visszajelzéseket a szervezetedben vagy a partnereidtől. Ha nem félsz meghallgatni a kritikát, és nyitott vagy a változtatásra, akkor mindig meg tudod újítani a cég működését és a saját vezetői módszereidet is. Az ilyen dinamikus fejlődés minden bizonnyal az élen tart hosszú távon is.

Alább egy áttekintő táblázatban foglalom össze a 10 gondolkodási modellt, kiemelve a fő előnyöket, amelyeket vezetőként nyerhetsz velük:

Gondolkodási modell Lényeg Fő előny
1. Rendszergondolkodás Az egész vállalatot hálózatként látni Koordinált, összehangolt működés
2. Visszacsatolási hurkok felismerése A döntések tovagyűrűző hatásának tudatos követése Időben korrigálható hibák, fenntartható folyamatok
3. Pareto-elv (80/20 szabály) A legnagyobb eredményeket hozó 20% azonosítása Fókuszált erőforrás-beosztás, gyors eredmények
4. Első elvek szerinti gondolkodás Alapfeltevések megkérdőjelezése, visszatérés a „Miért?” kérdéshez Új, innovatív megoldások, versenyelőny
5. Kísérleti gondolkodás és tesztelés Kis léptékű próbák, gyors iterációk Rugalmasság, alacsonyabb kockázat, szerves fejlődés
6. Többszintű következmények mérlegelése Az első, második és harmadik hullámú hatások figyelembevétele Kevesebb meglepetés, átgondolt döntések
7. Kontrafaktuális gondolkodás „Mi lett volna, ha…?” alternatívák átgondolása A vakfoltok és a szerencse szerepének felismerése
8. Egyszerűsítés és standardizálás Folyamatok letisztítása, rendszerezése, sablonok Megnövelt hatékonyság, csökkentett hibalehetőség
9. Kockázat/nyereség mérlegelése Objektív cost-benefit elemzéssel dönteni Gyors, megalapozott döntések, kevesebb szubjektív tévedés
10. Folyamatos tanulás, önfejlesztés Nyitottság az új ismeretekre, kritikákra, trendekre Stabil vezetői fejlődés, hosszú távú versenyelőny

Ha ezeket a modelleket nem csupán ismered, hanem tudatosan alkalmazod is a mindennapokban, nagy valószínűséggel stabilabb, rugalmasabb és sikeresebb szervezetet tudsz felépíteni. Sok esetben már az is óriási előny, ha egyszerre csak egy-két modellt viszel be a gyakorlatba, majd fokozatosan bővíted a palettát. Az eredmény: megalapozottabb döntések, felkészültebb csapat és versenyképesebb vállalkozás. Szerintem ez minden vezető álma – és a kulcs leginkább a gondolkodási módunkban rejlik.

Az itt felsorolt 10 gondolkodási modell nem csodafegyver, de ha integrálod őket a vezetői rutinodba, sokkal kiszámíthatóbbá válik a siker. Nem csak azért, mert ezek a megközelítések hosszú évek óta bizonyítanak a gyakorlatban, hanem mert segítenek elkerülni a leggyakoribb buktatókat: az irreális célkitűzéseket, a felszínes elemzéseket és a kockázatok bagatellizálását. Egy sikeres vezető nem attól lesz „mester”, hogy sosem hibázik, hanem attól, hogy felismeri a hibák gyökereit, és folyamatosan tanul a visszajelzésekből. Ezek a modellek pontosan ebben támogatnak téged.

Címkék:

Korábbi cikkek

Legfrissebb

Népszerűek

Successful team leader

Miért nem látják az egri cégvezetők a saját növekedési korlátaikat?

Miért nem látják a cégvezetők a saját növekedési korlátaikat? Én úgy látom, hogy számos tényező kölcsönhatása húzódik meg a háttérben: kognitív torzítások, szervezeti kultúra, a vezető személyes ambíciói, és a piaci verseny nyomása. Mindezek együttesen olyan belső vakságot alakíthatnak ki, amely megakadályozza a vezetőt abban, hogy reálisan felmérje a cég növekedési ütemének határait, valamint a...
Appoint a leader to the new team.

A döntésképtelenség ára: kognitív torzítások a boardroom-ban

A vezetői döntéshozatal első ránézésre izgalmas és tekintélyt kölcsönző folyamatnak tűnhet: a board tagjai egy elegáns tárgyalóban összegyűlnek, körülöttük diagramos prezentációk, statisztikák, stratégiai dokumentumok, és minden adott, hogy a cég jövőjét formáló, határozott megállapodások szülessenek. A valóság azonban sokszor egészen más: az érdekek szövevényes hálója, a félig kimondott indulatok, a különböző kockázati attitűdök és a...
successful team leader

A belső kontroll ereje: hogyan gondolkodik egy jó vezető Egerben?

A belső kontroll nem csupán egy pszichológiai kifejezés, hanem egy mélyen meghatározó szemléletmód, ami a vezetői gondolkodást és döntéshozatalt gyökeresen formálja. Ha azt nézzük, hogyan épül fel egy igazán hatékony, jövőorientált vezető, akkor a belső kontroll az egyik alappillérként jelenik meg. Sokszor hallani, hogy egy vezetőnek határozottnak, következetesnek és inspirálónak kell lennie, de ritkábban beszélünk...
Businessman Leader

Miért fél a legtöbb egri vezető a delegálástól?

Az a tapasztalatom, hogy a legtöbb egri vezető szinte retteg, amikor a delegálás kérdése szóba kerül. Elsőre talán ellentmondásosnak tűnik, hiszen általában épp a vezetői szerep egyik fontos része lenne a feladatok kiosztása és a hatáskörök átadása. Mégis sokunk fejében ott motoszkálnak a kétségek: „Mi lesz, ha félresiklik valami?”, „Mi lesz, ha nem úgy oldják...

Lépj velem kapcsolatba

© Copyright 2025