A kinevezés még nem tesz vezetővé

Tanulj marketingpszichológiát! Csak 5775 Ft

Sok magyar munkahelyen ugyanaz a forgatókönyv ismétlődik: valaki kiemelkedően teljesít szakemberként, „jutalmul” kinevezik vezetőnek, kap egy új titulus­t, talán egy nagyobb irodát, néhány plusz riportot – és mindenki csendben elvárja, hogy ettől a pillanattól kezdve kész vezetőként működjön. A valóság azonban az, hogy a kinevezés csak formális belépőkártya egy új szerephez, nem pedig bizonyíték arra, hogy valaki képes embereket tartósan teljesítményre és együttműködésre hangolni. A cím gyorsan megérkezik, a valódi vezetővé válás viszont lassú, fájdalmas és sokszor kényelmetlen önismereti, kommunikációs és döntéshozatali tanulási folyamat. Ha ezt a folyamatot a frissen kinevezett vezető nem vállalja fel tudatosan, akkor könnyen az történik, amit rengeteg cégben látni: a csapat széthúz, a teljesítmény ingadozik, a jobbak elmennek, a gyengébbek maradnak, a vezető pedig úgy érzi, senki sem „érti meg” őt.

A vezető különleges helyzetben van: a viselkedése, döntései, reakciói egyszerre hatnak lefelé a csapatra és felfelé a tulajdonosokra, ügyfelekre, partnerekre. A vezető a magasba emelheti, de szét is rombolhatja a saját csoportját – és ez a kettő gyakran nem ideológiai kérdés, hanem egészen hétköznapi működési döntések eredménye: hogyan ad visszajelzést, hogyan kezeli a konfliktust, mennyire kiszámítható, mennyire tud célokat értelmesen kijelölni. Az üzleti cél végső soron nagyon egyszerű: a főnök akkor ér valamit, ha a kollégák elkötelezettségének és aktivitásának növelésével képes tartósan javítani a cég teljesítményét. Minden más – státusz, titulus, „főnöknek lenni jó érzés” – mellékszál. Dajka Gábor tapasztalata szerint azok a vezetők, akik hajlandók ebben a realitásban gondolkodni, jó eséllyel építenek ki olyan személyes vezetői stílust, amelyet a csapat nemcsak elvisel, hanem követni is akar. Ez a cikk ezt a gondolkodást járja körbe: mit jelent ma Magyarországon ténylegesen vezetővé válni, és hogyan segítheti ezt a folyamatot a Dajka-módszer.

A formális pozíció és a tényleges vezetői szerep

A szervezetekben két „ranglétra” fut egymás mellett. Az egyik a formális hierarchia: ki kinek a felettese, kinek ír alá, hol helyezkedik el a szervezeti ábrán. A másik a tényleges hatás és tekintély: kitől kérnek tanácsot, kinek a szavára adnak, kitől tartanak, kiben bíznak. A kinevezés az első létrán emel feljebb, de a másodikon magadnak kell felmásznod – és nem automatikus, hogy a kettő fedni fogja egymást. Egy átlagos magyar KKV-nál ez úgy néz ki, hogy a legjobb értékesítőt, mérnököt vagy szakértőt kinevezik csoportvezetőnek, ő pedig reflexből továbbra is ugyanazt csinálja, amihez ért: megoldja a szakmai problémákat, beleugrik mindenbe, „megcsinálja rendesen”, csak közben senki sem vezeti a csapatát. A kollégák azt érzik, hogy ugyan ők papíron beosztottak, a gyakorlatban mégis mindenki külön utakon jár, a vezető pedig egyszerre akar mindent kézben tartani és mindenkinek megfelelni.

A tényleges vezetői szerep szempontjából három fajta tekintély számít: a szakmai (értesz hozzá), a személyes-erkölcsi (lehet rád számítani, tartod a szavad, igazságos vagy), és a kapcsolati (tudsz bizalmi viszonyt kialakítani, képes vagy csoportot építeni). Ha a kinevezés csak a szakmai múlt jutalma, de nem társul hozzá személyes és kapcsolati tekintély, akkor a csapat rövid időn belül meg fogja kérdőjelezni a döntéseidet – csendben, a háttérben, pletykákban, passzív ellenállásban. Ilyenkor kezd el a vezető panaszkodni arra, hogy „ez a generáció nem lojális”, „senki nem vállal felelősséget”, miközben valójában ő maga nem lépett át a szakemberből vezetővé válás belső küszöbén. A pozíciót kinevezik, a vezetői identitást viszont ki kell érdemelni: következetes, kiszámítható, néha kifejezetten kényelmetlen döntésekkel. Dajka Gábor tapasztalata szerint a legtöbb szervezeti konfliktus mögött nem „rossz emberek” állnak, hanem rendezetlen vezetői szerepek és kimondatlan elvárások.

Vezetői hatás a csapat teljesítményére és elkötelezettségére

Üzleti szempontból a vezető legfontosabb „terméke” a csapat állapota. Ha a kollégák motiváltak, értik a célokat, kapnak visszajelzést, megélik, hogy számít a véleményük, akkor nemcsak végrehajtják az utasításokat, hanem saját elgondolásokat is behoznak, vállalnak plusz felelősséget, és hajlandók átlépni a minimumon. Ha viszont bizonytalanok a prioritások, gyakoriak a hirtelen irányváltások, a vezető kiszámíthatatlanul reagál, kritika esetén támad vagy hárít, akkor a csapat védekező módba kapcsol: minimalizálja a kockázatot, hallgat a problémákról, formálisan teljesíti a feladatokat, de belül „kijelentkezik”. A modern vezetéskutatás elég következetesen azt mutatja, hogy a fejlesztő, támogató, hiteles vezetői stílusok szoros, pozitív kapcsolatban állnak a munkavállalói elkötelezettséggel, a teljesítménnyel és a maradási szándékkal. Nem finom, elvont összefüggésről van szó, hanem mérhető hatásról: vezetői viselkedés változása után gyakran javulnak az eredmények, csökken a fluktuáció, nő az innovációs kedv.

Tegyük fel, hogy egy magyar szolgáltató cégben két hasonló tudású csapat dolgozik, nagyjából azonos ügyfélkörrel. Az egyik csapatvezető kontrolláló, ritkán ad elismerést, a hibákat személyes támadásként értelmezi, sokszor „tűzoltásra” hívja be az embereket. A másik vezető elvár és számon kér, de közben elmagyarázza az üzleti összefüggéseket, bevon a döntések előkészítésébe, rendszeres négyszemközti beszélgetéseket tart, és tisztán kommunikál a prioritásokról. Néhány hónap után ugyanazon piaci környezet mellett is azt látod, hogy az első csapat tagjai fáradtabbak, több a hiányzás, többször keresnek másik állást, míg a második csapatban stabilabb a teljesítmény, jobbak az ügyfélvisszajelzések, kevesebb az ad hoc válság. Nem szerencséről beszélünk: az eltérő vezetői működés eltérő viselkedést, és ezen keresztül eltérő üzleti eredményeket hoz. Ha ezt egy tulajdonos komolyan veszi, a vezetőfejlesztés nem költség, hanem az egyik leghatékonyabb befektetés lesz a cégben.

A Dajka-módszer a vezetővé válás szolgálatában

A Dajka-módszer lényege, hogy a vezetést nem elszigetelt „lágy készségnek” tekinti, hanem az egész üzleti rendszer szerves részének. Ahogyan az Online Marketing és Pszichológia című könyvben is azt hangsúlyozom, hogy a marketing valójában emberek gondolkodásának, motivációinak, félelmeinek és döntéseinek a megértéséről szól, ugyanígy a vezetés is emberismereti és önismereti feladat. A módszer négy pilléren áll. Az első az önismeret és a belső felelősség: a vezetőnek el kell fogadnia, hogy a csapata teljesítménye, kommunikációja, hangulata nagyrészt az ő működésének tükre. A „mindenki más a hibás” gondolkodás mellett nincs valódi fejlődés. A második pillér a tiszta keretek és elvárások: világos célok, átlátható döntési jogkörök, következetes visszajelzési rendszer. Ha a csapat nem érti pontosan, mi számít jó teljesítménynek, akkor nem tud tartósan jól teljesíteni.

A harmadik pillér az emberi kapcsolat és a pszichológiai biztonság. Ez nem azt jelenti, hogy mindenkinek mindent szabad, hanem azt, hogy lehet kérdezni, lehet hibázni, lehet véleményt formálni anélkül, hogy a vezető azonnal büntetne vagy megszégyenítene. A negyedik pillér a pénzügyi és üzleti realitások felvállalása: a vezető dolga nemcsak az emberek „jól tartása”, hanem az is, hogy érthetően kommunikálja, mit miért kell másképp csinálni a profit, a likviditás vagy a fenntartható növekedés érdekében. Dajka Gábor tapasztalata szerint akkor születik valódi vezetői stílus, amikor ez a négy terület összeér: a vezető érti önmagát, tisztán kommunikál, közben ember marad, és sosem felejti el, hogy minden döntése egy számokban mérhető cégben landol. A Dajka-módszer nem „technika-gyűjtemény”, hanem gondolkodásmód: hogyan látod saját magad, a csapatodat és a vállalkozást ugyanabban a rendszerben.

Kezdő vezetők tipikus csapdái

A frissen kinevezett vezetők legtöbbször nem rossz szándékkal hibáznak, hanem azért, mert senki sem készítette fel őket arra, hogy a szerepük gyökeresen megváltozik. Az egyik leggyakoribb csapda, hogy továbbra is „szuper-szakemberként” viselkednek: mindent maguk akarnak megoldani, belejavítanak a többiek munkájába, ők tárgyalnak az összes kiemelt ügyféllel, ők írják át a prezentációkat, ők mennek be hétvégén is „megcsinálni normálisan”. Ezzel rövid távon ugyan biztosítják a minőséget, hosszú távon viszont tönkreteszik a csapat önállóságát, és kiégnek. Másik csapda, hogy a vezető fél a konfliktusoktól, ezért „jó fej főnök” akar lenni: mindenkivel barátkozik, nem mer nemet mondani, halogatja a teljesítményproblémák kezelését, így viszont rövid időn belül igazságtalannak fog tűnni azok szemében, akik tényleg odateszik magukat. Harmadik csapda, amikor valaki csak felfelé kommunikál: a tulajdonos, az ügyvezető, az igazgatóság informált, a csapat viszont nem érti, mi történik, miért változnak a prioritások, mi alapján születnek döntések.

  • Nem enged el feladatokat, mindent maga akar kézben tartani.
  • Nem jelöl ki egyértelmű elvárásokat, csak utólag hibát keres.
  • Kerüli a nehéz beszélgetéseket, ezért a „mérgező” teljesítményű kolléga évekig a csapatban marad.
  • Csak a hibákat veszi észre, a jó teljesítményt természetesnek veszi.
  • Nem fejleszti önmagát, arra hivatkozva, hogy „nincs rá ideje”.

Dajka Gábor tapasztalata szerint a kezdő vezetőknél az első egy–három év döntő. Ha ebben az időszakban tudatosan foglalkoznak a csapdák felismerésével, vállalják a nehéz beszélgetéseket, kérnek visszajelzést a csapattól és a felettesüktől, és hajlandók átalakítani a saját működésüket, akkor szilárd alapokat építenek. Ha viszont ekkor befeszülnek, csak védekeznek, magyarázkodnak vagy a körülményeket hibáztatják, akkor hosszú időre berögzül egy olyan stílus, amely mellett a csapat ugyan működik, de sosem hozza ki magából azt a szintet, amit hozhatna. A Dajka-módszer ezért kiemelten dolgozik ezen az időszakon: struktúrát ad a hétköznapoknak, és segít a vezetőnek ránézni arra, hogy pontosan miben kell megváltoznia ahhoz, hogy a csapata ne csak „elszenvedje”, hanem elfogadja és támogassa őt.

„Öreg rókák” és megújulás: modern vezetés a gyakorlatban

A gyakorlott vezetők sokszor azt érzik, hogy „ezt már végigcsinálták”, „nekik senki ne magyarázza a vezetést”. Közben a környezet radikálisan átalakult: új generációk léptek be a munkaerőpiacra, a digitalizáció felgyorsította a változásokat, az információáramlás sokkal gyorsabb, a munkavállalók elvárásai az átláthatósággal, a rugalmassággal, a visszajelzéssel kapcsolatban egészen mások, mint 10–15 éve. Egy vállalkozás nem nőhet nagyobbra, mint a vezető tudása; ha a vezetői stílus megáll 2010 környékén, a cég is ott fog megállni. Az úgynevezett „öreg rókák” számára a megújulás nem azt jelenti, hogy mindent kidobnak, ami működött, hanem azt, hogy hajlandók új szemmel ránézni a saját beidegződéseikre. Például arra, hogyan reagálnak a nyílt kritikára, hogyan kezelik, ha valaki jobban ért egy részterülethez, mint ők, hogyan viszonyulnak ahhoz, hogy a fiatalabb kollégák nem feltétlenül a 30 éves hűséget, hanem a fejlődési lehetőséget keresik.

Dajka Gábor tapasztalata szerint a régi beidegződésekkel dolgozó vezetőknél három lépés hoz látványos eredményt. Először is, amikor elkezdik tudatosan menedzselni a kommunikációjukat: nemcsak utasítanak, hanem elmagyarázzák az üzleti logikát, nyíltan beszélnek a kockázatokról és a dilemmákról, és helyet adnak a kérdéseknek. Másodszor, amikor bevezetnek rendszeres négyszemközti beszélgetéseket a kulcsembereikkel, ahol nemcsak az aktuális feladatokról, hanem a hosszabb távú tervekről, terhelésről, fejlődési irányokról is szó van. Harmadszor, amikor elfogadják, hogy a tekintély ma már nem abból fakad, hogy „én vagyok a főnök, mert régebb óta vagyok itt”, hanem abból, hogy következetesen tudják összehangolni a cég érdekeit az emberek fejlődésével. A modern vezetés akkor épül be a bevált gyakorlatba, ha a vezető hajlandó saját magát is fejlesztendő területként látni – nemcsak a beosztottjait.

Gyakorlati akcióterv: hogyan válj kinevezettből elismert vezetővé?

Ha most neveztek ki vezetőnek – vagy régebb óta vezetsz, de érzed, hogy „valami nem áll össze” –, érdemes lépésről lépésre végiggondolni, mit tudsz ma megtenni azért, hogy ne csak pozíciód, hanem valódi vezetői szereped is legyen. Az első lépés az őszinte önértékelés: miben vagy erős, és miben jelentesz kockázatot a saját csapatodnak? Hogyan reagálsz stresszhelyzetben, hogyan adsz visszajelzést, hogyan hozol döntést, mit csinálsz, ha hibázol? A második lépés, hogy felmérd a csapat állapotát: van-e bizalom, értik-e a célokat, mennyire egyértelműek az elvárások, mi az, amit ma is jól csinálnak, és mi az, ami rendszeresen súrlódást okoz. A harmadik lépés, hogy tisztázd a kereteket: kinek mi a feladata, mihez van önálló döntési joga, hogyan mértek, milyen gyakran kap visszajelzést mindenki. A negyedik lépés, hogy kialakíts egy tanulási rendszert saját magadnak – könyvek, tréningek, coaching –, mert vezetőként nem engedheted meg magadnak, hogy csak a rutinodra támaszkodj.

  1. Írd le magadnak egy A4-es lapon, mit jelent számodra „jó vezetőnek” lenni, és jelöld be, hol tartasz ehhez képest.
  2. Tarts egy anonim, rövid felmérést a csapatod körében a kommunikációról, a visszajelzésekről, a döntéshozatalról.
  3. Egyeztess a feletteseddel a prioritásokról, hogy tudd, milyen eredmények alapján ítélik meg a munkádat.
  4. Vezess be rendszeres, 30 perces négyszemközti beszélgetéseket a kulcsembereiddel, minimum havonta egyszer.
  5. Válassz ki évente legalább két komolyabb szakmai anyagot vagy könyvet a vezetésről és az emberek viselkedéséről, és dolgozd fel tudatosan.
  6. Ha marketinggel, értékesítéssel is foglalkozol, érdemes elolvasnod az Online Marketing és Pszichológia című könyvemet, mert abban részletesen bemutatom, hogyan hat a pszichológia a befolyásolásra és a döntéshozatalra – ez közvetlenül használható vezetői helyzetekben is.

„A kinevezés csak dátum a papíron; vezetővé az tesz, ahogyan napról napra bánsz az embereiddel, amikor senki nem figyel a titulusodra.” – Dajka Gábor

Dajka Gábor business coach szerint

Vezetőnek lenni ma nem „szerep”, hanem versenyelőny. Aki képes kiegyensúlyozni a teljesítményelvárásokat az emberséggel, a pénzügyi felelősséget a hosszú távú bizalomépítéssel, az olyan csapatot épít, amelyre válságban is lehet építeni. Aki viszont csak a kinevezésre támaszkodik, az előbb-utóbb önmaga szűk keresztmetszetévé válik: a cég nem nő tovább, a jó emberek elmennek, a közepesek maradnak, a vezető pedig egyre frusztráltabb. Kemény mondat, de ki kell mondani: ha nincs időd vezetőként fejlődni, akkor valójában nincs időd vezetőnek lenni. A Dajka-módszer szellemisége szerint a vezetői pozíció nem jutalom, hanem felelősség, amelyben először saját gondolkodásodat és viselkedésedet kell rendbe tenned, hogy másokat is rendezni tudj.

A magyar vállalkozói valóságban – tőkehiány, bizonytalan piacok, túlterhelt tulajdonosok, erős bizalmatlanság – ez a hozzáállás nem luxus, hanem a túlélés egyik feltétele. A vezető döntései nemcsak a mai projektet, hanem a vállalkozás következő öt-tíz évét formálják: kik maradnak, kik nőnek fel, mennyire lesz a cég vonzó munkahely a tehetségek számára, mennyire lesz stabil a működés akkor is, ha a tulajdonos hátralépne. Ha ezt komolyan veszed, akkor a kinevezésre nem végállomásként, hanem rajtként tekintesz. Onnantól kezd kezdődni az igazi munka: önmagaddal, a csapatoddal és azzal az üzleti rendszerrel, amelyben felelősséget vállalsz. Ezt a munkát senki nem fogja helyetted elvégezni – de ha beleteszed az energiát, az eredményei messze túlmutatnak a következő fizetésen vagy bónuszon.

Szakértő válaszol – gyakori kérdések

Mennyi idő alatt fogad el a csapat tényleges vezetőként?

Nincs minden helyzetre érvényes határidő, de reálisan gondolkodva a legtöbb szervezetben 6–18 hónap közötti időszakra van szükség ahhoz, hogy egy új vezetőt a csapata ténylegesen elfogadjon. Az első három hónap általában a „megfigyelési fázis”: a kollégák figyelik, hogyan reagálsz konfliktusra, hibára, nyomásra. A következő 3–9 hónapban derül ki, mennyire vagy következetes: valóban azt kéred számon, amit korábban megbeszéltetek, vagy pillanatnyi hangulat alapján hozol döntéseket. A 12–18. hónap környékén pedig világossá válik, hogy a csapat tagjai mennyire látják értelmesnek a veled közös munkát: maradnak-e, fejlődnek-e, ajánlanák-e a céget ismerősüknek. Dajka Gábor tapasztalata szerint ezt az időszakot lehet gyorsítani – például világos kommunikációval, rendszeres négyszemközti beszélgetésekkel, tiszta elvárásokkal –, de teljesen kijátszani nem lehet. A bizalom idővel épül, és a csapat minden apró jelzésre figyel: hogyan beszélsz másokról, mennyire vagy igazságos, hogyan vállalod a saját hibáidat.

Mit tegyek, ha kineveztek vezetőnek, de az eddigi kollégáim nem vesznek komolyan?

Ez az egyik legnehezebb helyzet, mert a szerepváltás nemcsak formális, hanem érzelmi szinten is feszültséget kelt: akikkel eddig „egy sorban” álltál, most tőled kapnak visszajelzést, döntéseket, esetleg fizetésemeléssel vagy elbocsátással kapcsolatos információt. Az első lépés, hogy ne menj bele sem a „most megmutatom, ki a főnök” keménységbe, sem a „ugyanolyan haverok vagyunk, mint eddig” naivitásba. Érdemes leülni a csapattal, és nyíltan elmondani, hogy a szereped megváltozott, más típusú felelősség terhel, és szükség van arra, hogy bizonyos határokat újradefiniáljatok. Fontos, hogy a döntéseid átláthatóak legyenek: indokold meg, mi alapján jelölsz ki feladatokat, hogyan értékeled a teljesítményt, miért hozol egy adott döntést. Közben tartsd meg az emberi kapcsolódást, de fogadd el, hogy bizonyos dolgokban már nem leszel „csapattag”, hanem vezető. Dajka Gábor tapasztalata szerint, ha ezt a váltást következetesen, őszintén és tisztelettel viszed végig, a kollégák többsége idővel elfogad. Aki pedig nem, arról előbb-utóbb kiderül, hogy nem a szerepváltás, hanem a saját ellenállása miatt nehéz vele együtt dolgozni.

Miben más a magyar munkahelyi kultúra vezetői szempontból?

A magyar szervezeti kultúrára hagyományosan jellemző a hierarchia és a bizalmatlanság keveréke. Sok helyen még mindig erős a „majd a főnök megmondja” hozzáállás, ugyanakkor a dolgozók egy része mélyen kételkedik abban, hogy a vezetés valóban az ő érdekeit is képviseli. Ez a kettősség vezetőként komoly kihívás: ha csak a hierarchiára támaszkodsz, könnyen hatalmi játszmákba csúszik a működés, ha pedig túlzottan „lazára” engeded a kereteket, gyorsan elveszik a felelősség. A modern, tudatos vezetés Magyarországon azt jelenti, hogy képes vagy egyszerre világos, következetes elvárásokat megfogalmazni és emberi hangon kommunikálni. Fontos megérteni, hogy a legtöbb magyar munkavállaló mögött van néhány negatív tapasztalat: ígéretek, amelyeket nem tartottak be, vezetők, akik csak felfelé kommunikáltak, cégek, ahol az utolsó pillanatban értesítették őket létszámleépítésről vagy átszervezésről. Ha te másképp vezetsz – átláthatóan, kiszámíthatóan, következetesen –, az önmagában versenyelőny. Ezért tartom fontosnak, hogy a vezetők ne csak „menedzsmenttechnikákat” tanuljanak, hanem értsék a hazai kulturális háttérből adódó bizalmi és kommunikációs mintákat is.

Hogyan kapcsolódik a vezetői szerep a marketinghez és az értékesítéshez?

Vezetőként minden nap kommunikálsz: a csapatod felé, a felettesed felé, az ügyfelek, partnerek, beszállítók felé. Minden döntésednek van „üzenete” – akkor is, ha ezt nem fogalmazod meg plakáton. Ha következetes, érthető, emberközeli módon kommunikálsz, az ugyanúgy bizalmat épít, mint egy jól felépített marketingkampány. Ha zavaros, ellentmondásos, kiszámíthatatlan vagy, az ugyanúgy rombolja a cég „márkáját” belül és kívül is. Az Online Marketing és Pszichológia című könyvemben részletesen bemutatom, hogyan hat a pszichológia a fogyasztói döntésekre; ezek az elvek vezetésben is működnek. Az emberek figyelme korlátozott, ezért rövid, érthető üzenetekben gondolkodnak. Erős érzelmek mozgatják őket: igazságosság, megbecsülés, biztonság, fejlődés. Vezetőként előnyben vagy, ha érted ezeket a dinamikákat, mert így nem ösztönből, hanem tudatosan alakítod a kommunikációdat. Dajka Gábor tapasztalata szerint azok a vezetők, akik képesek a marketingpszichológia alapjait beépíteni a mindennapi működésükbe, sokkal stabilabb csapatot építenek – és ez a stabilitás az üzleti eredményekben is megjelenik.

Ajánlott magyar videó/podcast

Ha szívesen mélyülnél el a vezetővé válás gyakorlati oldalában, érdemes meghallgatni egy olyan magyar anyagot, amely kifejezetten a vezetői szerepváltás akadályairól és lehetőségeiről beszél. Az alábbi videó jó kiindulópont lehet, ha most neveztek ki, vagy épp a megújuláson gondolkodsz:

Források

Címkék:

Korábbi cikkek

Legfrissebb

Népszerűek

Miért érdemes ma tudatosan foglalkozni az önbizalmaddal?

Az önbizalom témája ma már nem „motivációs szlogen”, hanem nagyon is konkrét életminőségi kérdés. A kutatások azt mutatják, hogy a tartósan alacsony önértékelés együtt jár gyakoribb szorongással, hangulatzavarral, párkapcsolati nehézségekkel és rosszabb fizikai egészséggel is. Közben a hétköznapi tapasztalat egészen mást sugall: sokan úgy érzik, hogy az önbizalom „vagy van, vagy nincs”, veleszületett adottság, esetleg...

Amikor az ADHD és a szorongás összeér

Sok ADHD-s felnőtt ugyanazzal a belső mondattal él: „baj van velem”. Nem csak az időpontok, a határidők, a „majd holnap megcsinálom” projektek kicsúszásáról van szó, hanem arról, ahogyan ezek összeadódnak: a szégyenről, a bűntudatról, a visszatérő csalódásokról. Ha ehhez hozzátesszük a nehezen kezelt kritikát, a feszült párkapcsolati vitákat, a munkahelyi „miért nem tudsz normálisan koncentrálni?”...

A gondolkodás négy módja: hogyan használjuk jól az eszünket a mindennapi életben?

Bár az agyunk éjjel-nappal dolgozik, a legtöbben soha nem ülünk le tudatosan átgondolni, hogyan</i érdemes használnunk. A mindennapokban inkább a következményeket érezzük: belső monológokat, szorongást, konfliktusokat, halogatást, döntési bénultságot. Sok ember fejében időről időre ugyanazok a kérdések keringenek: miért viselkedik velem máshogy a főnök, mint a többiekkel; miért akadok össze újra és újra ugyanazzal a...

A test utolsó suttogása: mi történik velünk halál után biológiai értelemben?

Amikor a halálra gondolunk, a legtöbben egy pillanatra gondolnak: az utolsó lélegzetvételre, a monitoron kiegyenesedő vonalra, a „meghalt” kimondásának másodpercére. Az orvostudomány mai tudása mellett azonban egyre világosabb, hogy biológiai értelemben a halál nem egyetlen időpont, hanem folyamat. A szervezet egésze leáll, miközben a sejtek egy része még órákig, sőt bizonyos körülmények között napokig küzd...

Lépj velem kapcsolatba

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

© Copyright 2025