A vállalkozói közegben sokszor hallod azt a mondatot, hogy „a nyomás jót tesz, így születnek a nagy eredmények”. Ennél veszélyesebb mondat kevés van. A krízisek és sürgősségi esetek világában ugyanis pontosan az látszik, hogy egy ideig a feszültség valóban teljesítményt termel, aztán egy ponton átbillen: a túlterhelt vállalkozó viselkedése hirtelen kaotikussá válhat, dühkitörései lesznek, vagy éppen bezuhan a teljes apátia állapotába. A látszólag erős, mindent kézben tartó ember egyik napról a másikra olyan döntéseket hozhat, amelyeket a környezete értetlenül figyel: destruktív lépések, szélsőséges kijelentések, önveszélyes vagy másokra veszélyes viselkedés. Ilyenkor már nem „stresszről” beszélünk, hanem pszichés krízisről, amely sürgős, megtervezett beavatkozást igényel.
Nemzetközi vizsgálatok alapján a kisvállalkozók és az önfoglalkoztatók bizonyos csoportjai nagyobb eséllyel számolnak be öngyilkossági gondolatokról és viselkedésről, mint a hagyományos munkaviszonyban dolgozók. A vállalkozói lét előnye – a szabadság, a kontroll, a nagyobb mozgástér – krízishelyzetben hátránnyá válhat: a felelősség magányossága, a pénzügyi nyomás, a kudarctól való félelem és a szégyen a segítségkérés útjába áll. Aki kívülről csak a „sikert” látja, nem érti, miért omlik össze valaki „jó cégekkel, jó számokkal”, pedig a felszín alatt már régóta erős belső feszültség dolgozik.
Ebben a cikkben azt szeretném körbejárni, hogyan néz ki a pszichés krízis és a sürgősségi helyzet a vállalkozók világában, mit értünk erőszakos vagy öngyilkos magatartás alatt ebben a kontextusban, és hogyan lehet gyorsan, mégis tervszerűen reagálni úgy, hogy közben a segítők – legyenek pszichiátriai szakemberek, szociális munkások, business coachok vagy rendőrök – a saját biztonságukat és határaikat is megőrzik. Nem orvosi szakkönyvet írok, hanem egy olyan áttekintést, amelyet egy vállalkozó, egy HR-vezető, egy coach vagy egy újságíró is el tud olvasni, hogy jobban értse: mi történik, amikor „elszakad a cérna”, és mit lehet tenni a katasztrófa elkerüléséért.
A pszichés krízis és sürgősségi helyzet fogalma
A krízis nem egyszerűen azt jelenti, hogy „rossz időszakod van”. Pszichológiai értelemben akkor beszélünk krízisről, amikor egy személy életeseményei, belső konfliktusai vagy terhelése olyan szintet érnek el, amelyet a meglévő megküzdési eszközeivel már nem tud kezelni. Ilyenkor hirtelen beszűkül a gondolkodás, érzelmi túlfűtöttség jelenik meg (pánik, düh, mély kétségbeesés), és az érintett rövid időn belül olyan lépéseket hozhat, amelyeket később maga sem értene. A krízisállapot időben behatárolt, de súlyos következményekkel járhat, ha nem kap megfelelő segítséget: erőszakos cselekmény, önkárosítás, öngyilkossági kísérlet, széteső családi vagy üzleti kapcsolatok.
Sürgősségi esetnek azt nevezzük, amikor a helyzet azonnali kockázatot hordoz az érintett vagy mások testi épségére. Ilyen például, ha valaki konkrétan közli, hogy véget akar vetni az életének, és ehhez eszköze is van; ha erőszakos fenyegetést fogalmaz meg a családjával, munkatársaival szemben; ha pszichotikus állapotban van, és a valósággal való kapcsolata súlyosan torzult. Ezek nem „drámai jelenetek”, hanem olyan vészhelyzetek, amelyeknél ugyanúgy strukturált reagálásra van szükség, mint egy súlyos autóbalesetnél vagy szívinfarktusnál. A különbség csak annyi, hogy itt elsősorban az idegrendszer és a lélektani teher alatt álló személy kerül a figyelem középpontjába.
Vállalkozói közegben a krízis gyakran látszólag „üzleti” köntösben jelenik meg: meghiúsult tender, elúszó befektetés, NAV-ellenőrzés, mérgezett cégkultúra, hirtelen piaci változás. Ezek önmagukban nem pszichiátriai problémák, de képesek olyan terhelést generálni, amely egy már labilisabb idegrendszerű vagy izolált helyzetben lévő vállalkozónál krízisbe fordulhat. Ha ilyenkor hiányzik a támogató háló – család, barátok, szakemberek –, a sürgősségi helyzet szó szerint „egyik pillanatról a másikra” állhat elő, miközben a felszínen még minden „üzletinek” tűnik.
Vállalkozók sajátos kockázatai krízishelyzetben
A vállalkozók mentális terhei nem egyszerűen „több stresszt” jelentenek, hanem sajátos kockázati mintázatot. Több kutatás kimutatta, hogy az önfoglalkoztatottak és kisvállalkozók körében magasabb az öngyilkossági gondolatok és viselkedések előfordulása, mint a hagyományos foglalkoztatottak körében; a kisvállalkozók egyes csoportjai különösen sérülékenyek. Ennek okai többrétegűek. Egyrészt a pénzügyi felelősség és a bizonytalanság folyamatos jelenléte alapvetően terheli az idegrendszert: a vállalkozó nemcsak a saját fizetéséért, hanem gyakran több család egzisztenciájáért felel. Másrészt az identitás és a cég működése szorosan összefonódik: ha a vállalkozás bajban van, az érintett könnyen úgy éli meg, hogy „ő maga” vallott kudarcot.
Dajka Gábor tapasztalata szerint a magyar vállalkozói kultúrában különösen erős a szégyen és a „nem mutathatom gyengének magam” minta. Egy átlagos magyar KKV-nál ez úgy jelenik meg, hogy a vezető évekig egyedül viszi a terheket, kifelé optimizmust kommunikál, befelé pedig egyre inkább úgy érzi, hogy csapdában van. Nem beszél a félelmeiről, mert attól tart, hogy gyengének tartják, a bank vagy a partnerek meginognak, az alkalmazottak pánikba esnek. Közben a belső feszültség nő, az alvás romlik, a döntések egyre impulzívabbak lesznek, és a családi kapcsolatok is sérülnek. Ebben a közegben sokkal nagyobb az esély arra, hogy egy krízis elszigetelten zajlik, és csak akkor válik láthatóvá, amikor már sürgősségi beavatkozást igényel.
Fontos kiemelni, hogy a vállalkozó személyiségéből fakadó erősségek – nagyfokú önállóság, kockázatvállalás, teljesítményorientáció – krízishelyzetben sebezhetőséggé válhatnak. Aki hozzászokott ahhoz, hogy „erőből” megold mindent, hajlamos későn segítséget kérni. Aki megszokta, hogy extrém terhelés mellett is talpon marad, nem veszi komolyan a saját idegrendszerének jelzéseit. Aki pedig évek óta a piacon folyó küzdelmet tekinti elsődleges értékmérőnek, annak nagyon nehéz belátnia, hogy a pszichés biztonság legalább annyira üzleti kérdés, mint egy jól megírt szerződés vagy marketingstratégia. Itt kapcsolódik össze a vállalkozói gondolkodás és az a pszichológiai tudás, amelyről az Online Marketing és Pszichológia című könyvemben is írok: ha nem értjük az emberi viselkedés és döntéshozatal hátterét, akkor a saját működésünkben sem vesszük észre a veszélyes mintákat időben.
Erőszakos és öngyilkos magatartás felismerése
A krízis során megjelenő erőszakos vagy öngyilkos magatartás soha nem a semmiből jön. Általában vannak jelek, amelyeket a környezet utólag vissza tud idézni, még ha a helyzetben magában nem is tulajdonított nekik jelentőséget. Fontos, hogy laikusként nem diagnózist kell felállítanod, hanem azt észrevenned, ha valakinek látványosan beszűkül a gondolkodása, és a kommunikációjában vagy viselkedésében megjelennek a „nincs tovább” üzenetek. Ilyenkor már nem a teljesítmény vagy az üzleti stratégia a téma, hanem az, hogy az érintett mennyire lát bármilyen jövőképet maga előtt.
Vannak tipikus figyelmeztető jelek, amelyekre érdemes odafigyelni, különösen akkor, ha több egyszerre jelenik meg. Ilyen lehet például, ha valaki:
- gyakran beszél arról, hogy „nincs értelme semminek”, „jobb lenne mindenkinek nélkülem”;
- hirtelen elkezdi eladogatni, elajándékozni értékes tárgyait, vagy rendezi az ügyeit úgy, mintha búcsúzna;
- látványosan visszahúzódik a családtól, barátoktól, korábbi szakmai kapcsolatoktól, miközben kifelé mosolyt mutat;
- egyre gyakoribbak az agresszív kifakadások, indulatos üzenetek, fenyegető kijelentések – akár önmagára, akár másokra vonatkozóan;
- jelentősen nő az alkohol- vagy szerhasználata, vagy kockázatos viselkedése (veszélyes vezetés, szélsőséges döntések a cégben).
Vállalkozói közegben sajátos jel lehet az is, ha valaki egyik napról a másikra „mindent el akar engedni”, extrém áron túladna a cégén, vagy irracionálisan kockázatos pénzügyi lépésekbe fog, miközben szinte közömbösen beszél a következményekről. Ha ezek mellé bejönnek a klasszikus krízis-jelek – alvászavar, erős hangulatingadozás, cinikus, önleértékelő megjegyzések –, akkor nem „hisztiről”, nem „gyenge jellemről” van szó, hanem potenciális vészhelyzetről. Ilyenkor egy felelős családtag, munkatárs, coach vagy orvos nem legyint, hanem komolyan veszi a helyzetet, és segít az érintettnek szakmai segítséget bevonni.
Gyors és tervszerű beavatkozás alapelvei
Krízis és sürgősségi helyzet esetén a legnagyobb hiba az, ha improvizálunk, vagy csak az ösztöneinkre hagyatkozunk. A szakirodalomban jól leírt, gyakorlatban bevált elvek léteznek arra, hogyan érdemes reagálni olyan helyzetben, amikor valaki önmagára vagy másokra veszélyt jelent. Ezek az elvek nem helyettesítik a szakmai képzést, de laikusként is segítenek abban, hogy ne bénítson meg a pánik. Az első szempont mindig a biztonság: lehetőség szerint olyan környezetet kell teremteni, ahol minél kisebb az esély az azonnali testi sérülésre. Ez magában foglalhatja azt, hogy nincsenek könnyen elérhető veszélyes eszközök, és hogy az érintett nincs egyedül olyan állapotban, amikor nagyon beszűkült a gondolkodása.
A második alapelv, hogy a krízisben lévő személyt komolyan kell venni. Ha valaki öngyilkossági gondolatokról vagy erőszakos késztetésekről beszél, azt nem szabad bagatellizálni vagy gúnyolni („ugyan, úgysem tennéd meg”). Az ilyen reakció csak fokozza a szégyent és az elszigeteltséget. Sokkal inkább arra van szükség, hogy nyugodt, egyszerű, egyenes mondatokkal jelezd: látod, hogy bajban van, és fontos számodra, hogy segítséget kapjon. A harmadik elv, hogy a krízishelyzet kezelése szakmai feladat. Egy business coach, egy HR-es vagy egy családtag legfeljebb az első lépéseket teheti meg: jelen van, meghallgat, nem marad egyedül a helyzettel, és bevonja azokat a szakembereket, akiknek erre felkészültségük és jogi felhatalmazásuk van.
Sürgősségi helyzetben ez konkrétan jelentheti azt, hogy mentőt hívnak, felveszik a kapcsolatot pszichiátriai ügyelettel, vagy szükség esetén rendőrségi segítséget kérnek, ha az erőszakos magatartás mások testi épségét veszélyezteti. Ha az érintett erre képes, bevonható a döntésbe; ha nem, akkor a környezet felelőssége, hogy ne hagyja magára. Vállalkozói szempontból ide tartozik az is, hogy legyenek „B-tervek”: ki tudja átmenetileg vinni a kritikus ügyeket, ha a vállalkozó kórházba kerül, hogyan kommunikál a cég kifelé úgy, hogy közben az érintett magánélete védve marad. Ez már előzetes tervezést kíván, nem a krízis pillanatában kell kitalálni.
Szakmák közötti együttműködés a krízisek kezelésében
A krízisek és sürgősségi esetek soha nem egyetlen szakma kizárólagos terepei. A modern krízisellátási modellek háromszintű rendszerben gondolkodnak: van telefonos vagy online elérhető segítő vonal, vannak mobil kríziscsapatok, és vannak olyan speciális ellátóhelyek, ahol rövid ideig intenzív, biztonságos környezetben tudják stabilizálni az érintettet. Emellett gyakran jelen van a rendőrség is, ha közvetlen erőszakveszély áll fenn. A hatékony kríziskezelés egyik lényegi eleme, hogy ezek a szereplők nem egymás ellen, hanem egymással együttműködve dolgoznak: a rendőr nem „pszichiáter helyett” jár el, a pszichiátriai szakember nem „nyomozóként” kérdez, a coach pedig nem terápiát próbál nyújtani.
Business coachként én is pontosan tudom, hol húzódik a határ: coachingban nem végzünk krízisintervenciót, nem vállalunk terápiás felelősséget, és nem kezeljük saját hatáskörben az öngyilkossági késztetéseket. Amit viszont megteszünk, az az, hogy felismerjük a krízisre utaló jeleket, és segítünk az érintettnek szakmai ellátásba jutni. Egy jól működő rendszerben a háziorvos, a pszichiáter, a pszichológus, a szociális munkás, a coach, a HR és a vezetők úgy kommunikálnak egymással, hogy közben az érintett magánszférája és jogai is tiszteletben maradnak. Ehhez nemcsak szakmai tudás kell, hanem alázat és önismeret is: be kell látni, hogy egyedül nem tudjuk megoldani az összes helyzetet.
A rendvédelmi szervekkel való együttműködés külön fejezetet érdemelne. Sok krízishelyzetben a rendőrség az elsőként érkező szereplő, miközben a helyzet valójában pszichés vészhelyzet. Egyre több nemzetközi jó gyakorlat szól arról, hogy a rendőröket speciális képzésben részesítik a krízisek felismerésére és a deeszkalációra, miközben a háttérben elérhető krízis-team is dolgozik. A tapasztalat az, hogy ha egy krízishelyzetben strukturált, együttműködésen alapuló rendszer működik, kevesebb a felesleges kórházi felvétel, kevesebb eset fordul át büntetőeljárásba, és nagyobb az esély a tényleges gyógyulásra. Ez vállalkozói szempontból is lényeges: nem mindegy, hogy egy krízisen átesett vállalkozó „elítéltként” vagy „kezelt betegként” folytathatja-e az életét.
A segítők önvédelme és önreflexiója
Krízisekről beszélve sokszor megfeledkezünk a másik oldalról: a segítőkről. Egy pszichiátriai osztályon dolgozó szakember, egy szociális munkás, egy coach, egy HR-vezető vagy akár egy rendőr folyamatosan olyan helyzetekben van jelen, ahol erős érzelmek, feszültség, düh, kétségbeesés, szégyen és tehetetlenség keveredik. Ha a segítő nem vigyáz magára, könnyen válik kiégett, cinikus, túlzottan távolságtartó vagy éppen túlvállalja magát, és belecsúszik a „megmentő szerepbe”. Mindkettő veszélyes: a távolságtartás miatt nem tud valódi kapcsolatot teremteni, a túlvállalás miatt pedig könnyen maga is érzelmi krízisbe kerül.
Érdemes itt is néhány alapelvet kimondani. Az első: a segítő saját biztonsága nem lehet alku tárgya. Ha egy helyzet potenciálisan erőszakos, ha az érintett fenyegetően viselkedik, vagy ha a környezet fizikailag nem biztonságos, akkor nem „bátorság” a helyben maradás, hanem felelőtlenség. Ilyenkor szervezett támogatásra – társkíséretre, rendőri jelenlétre, megfelelő helyszínre – van szükség. A második: a segítőnek is van határa. Nem kell, és nem is szabad 0–24 órában készenlétben állnia egyetlen vállalkozó, kliens vagy munkatárs miatt. A krízisellátás rendszerszintű feladat; egyetlen coach vagy vezető nem válhat állandó krízisvonalává senkinek.
A harmadik szempont az önreflexió: milyen érzéseket kelt benned, amikor valaki összeomlik, fenyegetőzik, sír, dühöng? Mit indít el benned a tehetetlenség, az, hogy „nem tudom megmenteni”? Ha ezekről nincs kivel beszélned – szupervízióban, szakmai közösségben, saját terápiában –, akkor a saját feldolgozatlan feszültségedet viszed be a következő helyzetbe. Dajka Gábor tapasztalata szerint a segítő szakmákban dolgozók és a vezetők legjobb „biztonsági befektetése” a rendszeres önreflexió: annak végiggondolása, hogyan hat rájuk a munkájuk, és milyen mintákat erősítenek tudattalanul. Ide kapcsolódik az is, amit az Online Marketing és Pszichológia kapcsán hangsúlyozok: aki komolyan veszi az emberi viselkedés megértését, annak önmagához is őszintébb lesz a tekintete.
Ellenőrző lista krízishelyzetre való felkészüléshez
Bár a krízis sokszor váratlanul érkezik, a felkészülés nem luxus, hanem felelős döntés. Az alábbi táblázat egy egyszerű, de használható ellenőrző lista különböző szereplők számára. Nem helyettesíti a szakmai protokollokat, de segít abban, hogy átgondold: a saját helyzetedben mit tudsz előre rendezni.
| Szerep | Krízis előtt | Krízis közben | Krízis után |
|---|---|---|---|
| Vállalkozó | Legyen háziorvosod, pszichiáter/pszichológus kapcsolódásod, akit elérsz. Írd össze, kiknek szólj, ha bajban vagy. | Ne maradj egyedül, kérj segítséget orvostól, hozzátartozótól, szakembertől. Fogadd el a sürgősségi ellátást, ha javasolják. | Vegyél részt a javasolt kezelésben, gondold újra a terhelésedet, szervezz át munkát, felelősséget. |
| Családtag / partner | Beszéljetek nyíltan a terhelésről és a stresszről. Tudd, kihez fordulhatsz segítségért. | Maradj nyugodt, ne vitatkozz, hívd be a szakmai segítséget, ha veszélyt látsz. | Kérj te is támogatást, ha megviselt a helyzet; tanuljatok a történtekből, állítsatok új kereteket. |
| Coach / tanácsadó | Előre tisztázd a határaidat, krízis esetén milyen szakemberekhez irányítasz. | Ismerd fel a krízis jeleit, állítsd le a klasszikus coaching-munkát, és irányítsd ellátásba az érintettet. | Dolgozd fel a saját élményeidet szupervízióban, gondold át, min változtatsz a jövőben. |
| HR / vezető | Legyen céges protokoll a pszichés krízis kezelésére (kit hívunk, hogyan kommunikálunk). | Biztosíts biztonságos környezetet, vonj be szakértőt, dokumentáld a lépéseket. | Ellenőrizd, hogy az érintett milyen támogatást kap, és vizsgáld meg, mit tanult a szervezet a helyzetből. |
Ez a fajta előzetes gondolkodás nem „pánikkeltés”, hanem érett kockázatkezelés. Ugyanúgy, ahogy egy cégnek van pénzügyi terve és vészforgatókönyve egy piaci sokkra, úgy szüksége van mentális vészforgatókönyvre is. Aki ezt nem veszi komolyan, az nemcsak emberileg, hanem üzletileg is sebezhetőbb helyzetbe hozza magát és a környezetét.
Dajka Gábor business coach szerint
Vállalkozói közegben sokszor ünnepeljük a „mindent kibíró” embert. Azt, aki nem alszik, éjjel-nappal dolgozik, minden felelősséget elvállal, és soha nem kér segítséget. Szerintem ez nem erény, hanem ön- és környezetkárosító minta. A krízisek és sürgősségi esetek világa kíméletlenül megmutatja, hová vezet ez a gondolkodás: az ember egyszer csak ott találja magát egy pszichiátriai osztályon, egy rendőrségi eljárás kellős közepén, vagy a szétesett család és cég romjai között. Onnan nézve már egészen más az, amit ma „normális terhelésnek” nevezünk a vállalkozói világban.
Őszintén hiszem, hogy a következő években nem azok a vállalkozók és vezetők lesznek sikeresek, akik a legnagyobb zajt keltik, hanem azok, akik hajlandók stratégiai kérdésként tekinteni a mentális biztonságra. Akik felismerik, hogy a kríziskezelés nem csak orvosi vagy szociális téma, hanem üzleti kockázatkezelés is. Akik nem restek előre átgondolni, kivel dolgoznak együtt (háziorvos, pszichiáter, pszichológus, coach), hogyan jelzik a saját határaikat, és hogyan építik be a cég működésébe a krízisre való felkészülést.
Nem gondolom, hogy a vállalkozók „beteg emberek” lennének. Azt gondolom, hogy extrém pályán játszanak, és ehhez extrém önismeretre és tudatosságra van szükség. Ha ebben komolyan akarsz fejlődni, érdemes olyan anyagokat is olvasnod, amelyek a pszichológia és az üzlet határterületein mozognak – ilyen például az Online Marketing és Pszichológia című könyvem, amely ugyan marketingről szól, de végig arról beszél, hogyan gondolkodunk, hogyan döntünk, és hogyan lehet ebben felelősebben jelen lenni.
„A krízis pillanata nem akkor kezdődik, amikor már villog a kékfény; a krízis ott kezdődik, ahol hónapokon át tagadjuk, hogy baj van. Aki ezt felismeri, annak van esélye időben lépni.” – Dajka Gábor
Szakértő válaszol – gyakori kérdések
Honnan tudom, hogy egy vállalkozó ismerősöm tényleg krízisben van, és nem „csak” stresszes?
A stressz a vállalkozói lét természetes része, a krízis viszont minőségi ugrás. Gyanús, ha az érintett gondolkodása beszűkül („semmi értelme semminek”), ha a kommunikációjában gyakran jelennek meg véglegességet sugalló mondatok, ha látványosan elhanyagolja az alvást, a táplálkozást, a kapcsolatokat, és ha olyan döntéseket hoz, amelyekkel mintha szándékosan rombolná a saját helyzetét. Ha több ilyen jel egy időben jelenik meg, különösen, ha öngyilkosságról vagy erőszakról beszél, akkor nem „túlgondolás” segítséget javasolni, hanem felelős lépés. Laikusként nem kell eldöntened, hogy „elég súlyos-e” az állapot – ezt bízd szakemberre, a te feladatod az, hogy ne maradj közömbös.
Mit tehetek, ha valaki a környezetemben öngyilkosságról beszél?
Először is vedd komolyan. Kérdezz rá nyugodtan, egyenesen, hogy pontosan mire gondol, mennyire érzi magát veszélyben, és van-e konkrét terve. Ezzel nem ültetsz el gondolatot a fejében, viszont jelzed, hogy figyelsz rá. Fontos, hogy ne maradjon egyedül, és hogy bevonjatok szakmai segítséget: háziorvost, pszichiátert, sürgősségi ellátást. Ha közvetlen vészhelyzetet érzel (azonnali tett, konkrét eszközzel), akkor hívj mentőt vagy a 112-es segélyhívót. Ne próbáld meg egyedül „megmenteni”, és ne ígérd meg, hogy senkinek nem szólsz – a bizalom nem azt jelenti, hogy titokban tartod a veszélyt, hanem azt, hogy mellette maradsz akkor is, amikor szakmai segítség érkezik.
Hol a határ a business coaching és a pszichoterápia között krízishelyzetben?
A coaching fejlesztő folyamat, nem krízisellátás. Amint felmerül a szuicid gondolat, az önkárosítás, a súlyos depresszió vagy pszichotikus tünetek gyanúja, a coach feladata nem az, hogy „coachingeszközökkel” dolgozza fel ezeket, hanem az, hogy jelzi a határát, és javasolja pszichológus, pszichiáter bevonását. Ideális esetben a coachnak van olyan szakmai hálója, akiket ajánlani tud. Krízisben a prioritás nem a célkitűzés vagy teljesítményfókusz, hanem az, hogy az érintett biztonságban legyen, és megfelelő diagnosztikai, terápiás ellátást kapjon. A két terület kiegészítheti egymást, de nem helyettesíti.
Van-e sajátossága a magyar vállalkozói kultúrának krízisek szempontjából?
Magyarországon a vállalkozók között erős a „majd én megoldom egyedül” attitűd, miközben a mentális problémákkal kapcsolatos stigma is jelentős. Sokan még mindig szégyennek élik meg, ha pszichológushoz vagy pszichiáterhez fordulnak, és inkább túlórával, alkohollal, cinizmussal vagy meneküléssel próbálják kezelni a terhelést. Emellett a gazdasági bizonytalanság, a jogszabályi környezet kiszámíthatatlansága és a tőkehiány tovább növelik a nyomást. Dajka Gábor tapasztalata szerint azok a magyar vállalkozók, akik hajlandók nyíltan beszélni a mentális terhelésről, és beépítik az életükbe a szakmai támogatást (orvos, terapeuta, coach), hosszabb távon stabilabb cégeket építenek, mint azok, akik mindent „fogcsikorgatva” próbálnak megoldani.
Ajánlott magyar videó/podcast
Ha szeretnél tovább gondolkodni azon, hogyan hat a vállalkozói lét a mentális állapotodra, és hogyan lehet erről éretten beszélni, érdemes meghallgatni egy olyan magyar podcastot, amely kifejezetten a vállalkozók pszichológiájával foglalkozik. Az alábbi sorozat epizódjai segíthetnek abban, hogy jobban ráláss a saját mintáidra, terhelésedre, döntéseid hátterére:
