Ezért telik felnőtt korunkban gyorsabban az idő

Címszavakban

Tanulj marketingpszichológiát! Csak 5775 Ft

Észrevetted, hogy huszonévesen egy nyár végtelennek tűnt, ma pedig mire kettőt pislogsz, már itt a karácsony? Felnőttkorban sokan éljük meg úgy, hogy az idő „felgyorsul”. Fontos tisztázni: a fizikai idő nem változik – a nap továbbra is 24 óra. Ami változik, az az észlelésed és a napjaid szerkezete. Az, hogy mennyire érzed sietősnek a jelent, és mennyire sűrűnek a visszaemlékezéseidet. Ebben a cikkben nem anekdotákat hozok, hanem összerendezem a pszichológiai időérzékelés kutatási eredményeit, és mellé teszem a saját tapasztalatomat vállalkozókkal és vezetőkkel dolgozva. A célom gyakorlatias: megértsd, miért érzed gyorsabbnak az időt felnőttként, és mit tehetsz még ma azért, hogy „lassabban teljen” – nem a naptár manipulálásával, hanem a figyelmed, a napirended és az emlékezésed átkeretezésével. Merészen fogalmazok: ha felnőttként gyorsulni érzed az időt, az a rutinjaid, a figyelmi terhelésed és az élményeid újdonságtartalmának következménye. Nem végzet. Áttervezhető. A nyolc nagy blokkból álló gondolatmenet elején rendet teszek a fogalmakban, majd sorra veszem a gyorsító mechanizmusokat (figyelmi terhelés, rutin, érzelem), aztán megmutatom, hogyan alakíts át hétköznapi gyakorlatokat. Igen, ebben van felelősségünk: mi szervezzük az időnket, és ez az idő visszaszervezi az életünket.

Fogalmak: időérzékelés felnőttkorban

Ha a „miért telik gyorsabban az idő felnőttkorban?” kérdést tisztán akarjuk látni, két szintet különíts el. Az első a prospektív időérzékelés, amikor az adott pillanatban becsülsz időt („hú, repül az idő a meetingen”). A második a retrospektív idő, amikor utólag tekintesz vissza egy napra vagy időszakra („ez a hét hosszúnak tűnt”). A kettő gyakran épp ellenkező irányba torzít. Harmadik fogalom a passage-of-time (múlásérzet): egyszerűen azt kérdezi önmagadtól az ember, mennyire érzi gyorsnak vagy lassúnak a jelen áramlását. És itt jön a lényeg: a kutatások szerint a „múlásérzet” nem ugyanaz, mint a konkrét időtartamok becslése. Magyarul: megélheted gyorsnak a napot, miközben pontos becslésre is képes vagy; és fordítva. A felnőttkori gyorsulás élményének forrása ezért elsősorban nem az „öregedő belső óra”, hanem a figyelmi terhelés, a megszokottság, az érzelmi állapot, és hogy mennyi emlékezetileg megkülönböztethető szakaszra törik a napod. A hétköznapi mítosz – „ahogy öregszünk, gyorsabban telik” – túl durva közelítés. A valóság differenciáltabb: a gyorsulás főként a napok szerkezete miatt tűnik fel, nem pusztán a születési évszámod miatt. A jó hír: a szerkezeten lehet változtatni.

Figyelmi terhelés: miért „repül” a nap munka közben?

Prospektív (itt-és-most) helyzetben, amikor egyszerre sok a teendő, a figyelem nagy része a feladatokra megy, és kevés marad az időre. Ekkor az emberek jellemzően alábecsülik az eltelt időt: szubjektíven gyorsabban telik. Ezért érzed úgy egy sűrű megbeszélés-sorozat közben, hogy „elszaladt a délelőtt”. Visszatekintve azonban a kép változhat: ha a nap tele volt megszakításokkal, eseményszakaszokkal, sok különálló „blokkot” fog tárolni az emlékezeted, és hosszabbnak élheted meg, mint amennyi volt. Ha viszont a nap bár sűrű volt, de homogén – például nyolc óra e-mail és apró tűzoltás, egymásba mosódva –, az emlékezeti lenyomat szegényesebb, a nap „összecsúszik”, és rövidebbnek tűnik. Ez a feszültség a jelen gyorsulása és az emlékezet tömörödése között adja a felnőttkori időgyorsulás egyik fő élményét a tudásmunkában. A modern munkakörnyezet sajnos maximalizálja a széttördelt figyelmet: chat- és e-mail pingek, mikroszintű váltások, „context switching”. Prospektív szinten emiatt repül a délután, retrospektíven pedig nincs mit „befűzni” a memóriába, így az egész hét egyetlen szürke csíkként marad meg. Amíg ezen az alapmechanikán nem változtatsz, addig minden időmenedzsment-trükk csak tüneti kezelés marad.

Újdonság és kontextusváltás: miért tűnik végtelennek a gyerekkor – és rövidnek a hétköznap?

A gyerekkor „lassúsága” nem misztikum: rengeteg az első élmény, sűrű a kontextusváltás, és minden újnak számít. Ezek mind erősítik a memória-nyomot. A felnőttéletben ezzel szemben gyakran dominálnak a rutinok, ugyanazok a terek, útvonalak, sémák. Retrospektíven így „összeesik” az idő, mert kevés a markáns emlékezeti sarokpont. Nyaraláson – amikor sok az újdonság – az élő jelen gyors is lehet (sűrű impulzusok, figyelmi elmerülés), visszanézve viszont hosszúnak él meg ugyanaz a hét: rengeteg a szakasz, részlet és új inger. Ezt a jelenséget érdemes tudatosan használni. Ha a hétköznapjaid homogének, a retrospektív időd összemehet; ha tudatosan beépítesz új elemeket (új útvonal, új projekt, új közösség, új készség), az emlékezeti szövet gazdagodik, és a „hetem végre tartalmas volt” élménye visszatér. Ez nem öncélú „élményhajhászás”: a memória akkor tart meg, ha van mit megkülönböztetnie. Felnőttként tehát az újdonság adagolása nem luxus, hanem időérzékelési higiéné. Ha csak a rutin fut, a napok összefolynak, és abból lesz az a bizonyos „már megint itt a hónap vége, pedig tegnap kezdődött” érzés.

Érzelem és bevonódás: amikor a hangulat húzza az „időcsúszkát”

A múlásérzetet (mennyire gyorsnak érzed a jelent) erősen meghatározza az affektív állapot és az, mennyire köt le az aktuális tevékenység. Pozitív, energizáló hangulatban és magas bevonódásnál gyorsul a szubjektív áramlás; szomorúságnál, fásultságnál lassul. Ezt sokan „flow”-ként írják le, de hétköznapi szinten annyit jelent: ha szereted, amit csinálsz, repül az idő. Fontos, hogy mindez nem bizonyítja, hogy a kor önmagában felgyorsítja a múlásérzetet. A különbség oka jellemzően az, hogy az életkorral csökken az új helyzetek aránya, a napirend pedig strukturáltabbá (gyakran monotonná) válik. A stressz másképp hat: akut fenyegetésnél a pillanat megnyúlhat (fokozott éberség), viszont krónikus stressz során gyakori a prospektív „gyorsulás” (szétaprózott figyelem) és a retrospektív „összeomlás” (színtelen emlékek) kombinációja. Ezért fordul elő, hogy hónapok repülnek el, majd utólag nehezen mondod meg, miben voltak mások. Ha a munkád – vagy otthon – hosszú távon fásult, a múlásélményed gyakrabban lesz vontatott, de az egész időszak mégis rövidnek tűnhet visszatekintve, mert nincs markáns emlékezeti struktúra. E paradoxon felismerése az első lépés: életmódot kell szervezned az érzelmi és kognitív profilod köré, nem fordítva.

Magyar valóság: túlterhelt figyelem, kevés újdonság, mozaikos emlékek

Hazai közegben a tudásmunkásoknál gyakran ugyanazt látom: túl sok ad hoc meeting, kevés mélymunka, állandó „elérhetőség”, majd késő esti felzárkózás. Ez a prospektív gyorsulás receptje. Emellé társul a megszokott tér-idő mintázat: ugyanaz az útvonal, ugyanaz a kávézó, ugyanaz a heti ritmus. Ez pedig a retrospektív rövidülés receptje. Sokan azt hiszik, ezen csak radikális életmódváltással lehet segíteni – nem. Dajka Gábor tapasztalata szerint két, következetesen tartott döntés már hetek alatt mérhető különbséget hoz: (1) a nap szándékos szakaszolása (dedikált mélymunka-blokkok értesítésmentesen, és dedikált kommunikációs ablakok), (2) mikro-újdonságok beépítése (minden nap egy kicsi, de megkülönböztethető új dolog). Ezek nem trendi trükkök: így építesz vissza emlékezeti markereket, így rövidül a jelenben a kognitív zaj, és így lesz tartalmasabb a visszatekintés. Az időérzékelésedben bekövetkező változás nem holmi placebo: a figyelmi leterheltség és az újdonság aránya ténylegesen befolyásolja, mit és hogyan rögzít az emlékezeted. Ha Magyarországon dolgozol, valószínűleg a két véglet közt ingázol: nappal „repül”, este „összecsúszik”. Ezt a kettőt kell egyszerre megfogni.

Napi gyakorlat: a „sávosítás” és az emlékezetszabás

Ha a napod folyamatosan szétesik, egyetlen érdemi lépés azonnal látványos: tedd sávossá. Ez nem mechanikus időbeosztás, hanem figyelmi architektúra. Reggel 90–120 perc mélymunka (értesítések nélkül), délelőtt kommunikációs ablak (e-mail, chat, hívás), kora délután újra mélymunka, késő délután admin & könnyű feladatok. Minden blokk elejére tegyél bevezető rituálét (egy mondatos cél + eszközök előkészítése), a végére lezáró jegyzetet (mi készült el, mi a következő akció). Ezzel két legyet ütsz: a prospektív idő nem szivárog el mikrováltásokban, és retrospektíven is lesznek tiszta emlékezeti határok. Másik kulcs az emlékezetszabás: minden nap tegyél be egy mikro-újdonságot (új útvonal, új recept, új mini-gyakorlat), hetente egy „elsőt” (egy új hely, készség vagy találkozás), havonta egy „nagy elsőt” (rövid utazás, workshop, kihívás). Ezekből lesznek a kapaszkodók, melyek mentén a hetek nem omlanak össze homogén masszává. Végül: este 5–7 mondatos „visszanéző jegyzet” (mi volt a nap három megkülönböztethető momentuma? mi volt az energia csúcsa és mélypontja? mit érdemes jövőre megismételni?). E három elem együtt kézzelfoghatóan lassítja a szubjektív időszáguldást.

Ellenőrző lista (gyors implementáció)

  • 45/10 szabály: 45 perc fókusz, 10 perc szünet; értesítések kikapcsolva a fókuszblokkokban.
  • Napi mikro-újdonság: egy új útvonal, kávézó vagy mini-szokás.
  • Heti „első”: valami, amit még sosem csináltál (készség, hely, ember).
  • Visszanéző jegyzet: este 5–7 mondat a nap három megkülönböztethető pillanatáról.
  • Kommunikációs ablakok: napi 2–3 fix időpont e-mailre és chatekhez.
  • „Nem” lista: három dolog, amit ezen a héten biztosan nem vállalsz.
  • Temporális mérföldkövek: jelölj 1–2 heti „csúcspontot” (pl. csütörtök esti színház, szombati túra).
  • Digitális zaj diéta: közösségi média max. napi két rövid ablakban.
  • Rituálé a blokkok elején-végén: egy mondatos cél és záró jegyzet.
  • „Jelenlét jelző”: napközben 2×60 másodperc légzés-szkennelés (óra jelzi).

Táblázat: mi gyorsítja, mi lassítja a szubjektív időt?

Helyzet Mi történik Szubjektív hatás Mit tegyél
Sok párhuzamos feladat (context switching) Figyelem széttöredezik, kevés erőforrás marad az időre Prospektív: „repül”; Retrospektív: „összeesik” Sávosítás, értesítésmentes mélymunka
Monoton rutin, kevés újdonság Gyenge emlékezeti szegmentáció Retrospektív rövidülés Napi mikro-újdonságok, heti „elsők”
Magas bevonódás, pozitív affektus Fókusz az aktivitáson Múlásérzet: gyorsul Tervezett „flow”-blokkok, tudatos lezárás
Szomorúság, fásultság Negatív affektus dominál Múlásérzet: lassul, mégis „üres” emlék Energiaforrások, mozgás, társas kapcsolódás
Sűrű, mégis homogén nap Sok apró azonos tevékenység Nap „összefolyik” Nagyobb blokkok, explicit szakaszhatárok
Nyaralás, új környezet Sok kontextusváltás, erős kódolás Jelen: gyors, emlék: hosszú Hétköznapokra is vigyél át mikro-újdonságot

30 napos akcióterv (bevezetés, nem kampány)

  1. 1. hét – Figyelmi rendrakás: állíts be napi két 90 perces mélymunka-blokkot, kapcsold le a push értesítéseket, és vezesd be a 45/10 ritmust. Esténként 5 mondatos visszanéző jegyzet.
  2. 2. hét – Mikro-újdonságok: minden nap egy kicsi „első” (útvonal, étel, hívás egy régi ismerőssel). Pénteken tervezz meg egy hétvégi „elsőt”.
  3. 3. hét – Mérföldkövek: jelölj ki a hétre két tudatos csúcspontot (kultúra, sport, természet). Készíts fotót/jegyzetet róluk – nem a megosztás, hanem a kódolás miatt.
  4. 4. hét – Stabilizálás: válaszd ki, mi marad rutin (sávosítás), és mi frissül havonta (nagy „első”). Írj havi visszatekintést: 10 sor, 5 pillanat, 3 tanulság, 1 döntés.

Dajka Gábor business coach szerint

Az időérzeted nem objektív bíró: olyan, amilyen a figyelmed, a napjaid és az emlékeid szerkezete. Ha felnőttként gyorsulni érzed az időt, az többnyire nem az életkorod ítélete, hanem a rutinjaid következménye. Ezen viszont tudsz változtatni. Nem kell „lassú életet” építened – elég, ha szándékosan szakaszolod a napod, adagolod az újdonságot, és lezárod a blokkokat, hogy legyen mit megőriznie az emlékezetnek. Irányíthatod a saját „időképző” folyamataidat: tervezéssel a jelen kevésbé szalad szét, a múlt pedig gazdagabb lesz. Ezt nevezem időhigiéniának: nem filozófiai elv, hanem vezetői gyakorlat.

„Az idő gyorsulását nem mérni érdemes, hanem ellenkulturális, apró döntésekkel lassítani: a széttöredezett figyelemből fókusz, a rutinból újdonság, a sodródásból szerkezet lesz.” — Dajka Gábor

Szakértő válaszol – GYIK

Tényleg gyorsabban telik az idő, ahogy öregszünk?

A hétköznapi élmény ezt sugallja, de a kép árnyaltabb. A múlásérzetet főként a bevonódás és a hangulat mozgatja; az életkor önmagában kevés. A felnőttkori gyorsulás fő oka a rutinok túlsúlya és a figyelmi terhelés, nem pusztán a születési dátumod. Ha tudatosan növeled az újdonságok arányát és szakaszolod a napod, a „száguldás” csillapítható.

Hogyan lassíthatom az időélményemet anélkül, hogy kevesebbet dolgoznék?

A munka mennyisége helyett a figyelmi architektúrád számít. Vezess be sávosítást (mélymunka-blokkok), zárd ki a mikrováltásokat, és építs be napi mikro-újdonságot. Este rövid visszanéző jegyzetet írj. Ez a kombináció a jelenben csökkenti a szétszórtságot, visszatekintve pedig gazdagítja az emlékezeti lenyomatot.

Van-e sajátos „magyar” tényező az időgyorsulásban?

A mechanizmusok univerzálisak, de hazai környezetben gyakori a folyamatos elérhetőség, a sok ad hoc feladat és a kevés mélymunka. Ez a prospektív „repülés” és a retrospektív „összecsúszás” kombinációját erősíti. Tudatos sávosítás és mikro-újdonságok mellett ez a hatás látványosan mérsékelhető.

Segít-e a mindfulness vagy csak „divat”?

A rövid jelenlét-gyakorlatok (2×60 másodperc légzés-szkennelés) csökkentik a figyelmi zajt, így kevésbé szalad szét a nap. Nem helyettesítik a napstruktúrát, de megerősítik. Gyakorlati cél: csökkenteni a mikrováltásokat, nem „meditációs rekordot” dönteni.

Miért érzem, hogy a szabadidőm is „elszalad”, pedig pihenek?

Ha a pihenés passzív, homogén és folyamatos képernyőfogyasztásra épül, kevés emlékezeti marker keletkezik. Tervezz be kis, megkülönböztethető blokkokat: séta új útvonalon, rövid kreatív tevékenység, társas esemény. A pihenés is megérdemli a struktúrát.

Források

Droit-Volet, S., & Wearden, J. (2016). Passage of Time Judgments Are Not Duration Judgments.

Block, R. A., Hancock, P. A., & Zakay, D. (2010). How cognitive load affects duration judgments: A meta-analytic review.

Eagleman, D. M. (2008). Human time perception and its illusions.

Címkék:

Korábbi cikkek

Legfrissebb

Népszerűek

Mi történik a gyerekekkel, akik gyakorlatilag a telefonban élnek?

Miért ennyire borúsak a trendek, főleg a Z generációban? És mit lehet ezzel felelősen kezdeni?” Nem áltatok: az utóbbi évtizedben a gyerek- és serdülőkori közérzet romlását sok helyen együtt láttuk a „telefonalapú lét” elterjedésével. Nem egy-egy kósza posztról beszélek, hanem teljes napi ritmusokról, ahol az ébrenlét jelentős része képernyőben és platformok közt telik. Nem csoda,...

Összetört szívek

Ha szakítottak veled, vagy te mondtad ki a végét, a tested és az elméd gyakran nem tesz különbséget: mindkét esetben veszteséget él át. A legtöbben ilyenkor saját „gyengeségükben” keresik a magyarázatot, pedig a jelenség jó része idegrendszeri és kapcsolati törvényszerűségekből fakad. A romantikus kötődés nem puszta érzelem, hanem motivációs hajtómű; szakítás után ez a hajtómű...

A modern sóvárgás anatómiája: mi működik az ételben, a feedben és a lakásban?

Felteszed a kérdést: „Miért kívánom annyira az egészségtelen ételeket? Miért lógok annyit a közösségimédia-oldalakon? Miért zsúfolom tele a lakásomat felesleges tárgyakkal?” A mindennapi tapasztalat szerint ezeket a szokásokat „akaraterő-hiányként” magyarázzuk. Én másképp látom. A pszichológiában és a pszichiátriában az a jó hír, hogy a legtöbb „rossz szokás” nem morális hiba, hanem a környezet és az...

Iskolai zaklatás: zaklató, áldozat, szemlélők – a körforgás megtörése

Az iskolai zaklatás nem „gyerekcsíny”, és nem az „élet iskolája”. Az az állítás, hogy „az ugratás a gyerekkor velejárója”, veszélyes tévhit, mert elfedi a valóságot: ismétlődő, szándékos, hatalmi aszimmetriára épülő bántalmazásról beszélünk, amely komoly pszichés, kapcsolati és tanulmányi következményekkel jár. Az „életveszélyes kombináció” négy szereplőből áll: a társait terrorizáló gyerek, a megfélemlített áldozat, a tétlen...

Lépj velem kapcsolatba

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

© Copyright 2025