Hogyan váltunk a lájkok rabjaivá?

Címszavakban

Tanulj marketingpszichológiát! Csak 5775 Ft

Ha ma valaki letörli a közösségimédia-alkalmazásokat a telefonjáról, a legtöbb környezetben azonnal magyarázkodnia kell. Mintha kilépett volna egy közös, láthatatlan szerződésből: „itt tartjuk a kapcsolatot, itt számítasz igazán”. A statisztikák szerint a fiatalok jelentős része naponta több órát tölt a nagy platformokon; egy amerikai jelentés 3,5 óra körüli átlagos napi közösségimédia-használatról számol be a kamaszok körében, és azt találta, hogy a napi 3 óránál hosszabb használat mellett nagyjából megduplázódik a rosszabb mentális állapot kockázata (szorongás, depresszív tünetek).

Mindez nem csak technológiai jelenség. A lájkgomb egy nagyon ősi emberi igényt fordít le számokra: szükségünk van kapcsolódásra, visszajelzésre, elismerésre. A közösségi média ezt teszi radikálisan mérhetővé. A profil, a követőszám, a reakciók mennyisége – mind-mind alkalmas arra, hogy az önértékelésünk külső mércéjévé váljon. Nem véletlen, hogy sokan úgy érzik: ha nem jelennek meg a feedben, mintha kevésbé léteznének a társas térben.

Ebben a cikkben három szinten szeretném végigvenni, mi történik velünk: egyrészt megérteni, milyen alapvető pszichológiai szükségletekre épít a közösségi média; másrészt megnézni, mit mondanak a kutatások a „függőség”, a nárcisztikus vonások, a testképzavarok és az online zaklatás kapcsolatáról; harmadrészt pedig azt, hogyan lehet tudatosabban használni ezeket az eszközöket anélkül, hogy az önértékelésünket kiszerveznénk a lájkoknak.

Alapvető szükségletek: miért esik ilyen jól egy lájk?

Az emberi viselkedést érdemes három egyszerű szükséglet mentén nézni: kapcsolódás, kompetencia, önállóság. A közösségi média mindháromra „rákapcsol”. Kapcsolódás: egyszerre lehetünk jelen tucatnyi társas helyzetben, csoportban, chatben. Kompetencia: a reakciók száma gyors visszajelzést ad arról, hogy mennyire érdekesnek, vonzónak, „érvényesnek” látszunk a többiek szemében. Önállóság: elvileg bármikor leléphetünk, profilképet válthatunk, új identitást építhetünk. Ez a tripla csomag önmagában erős vonzerő, és kifejezetten nehéz felnőttként is egészségesen kezelni, nemhogy kamaszként.

Biológiai szinten a lájk értesítése egy kis előrejelezhető jutalomként működik. A várakozás, hogy „vajon érkezett-e új reakció”, dopaminrendszeri választ vált ki – nem csak az öröm a lényeg, hanem a várakozás feszültsége, ami újra és újra rávisz a frissítésre. Ezt erősítik a platformok tervezési megoldásai: végtelen görgetés, automatikus lejátszás, értesítések, ajánlott tartalmak. A cél az, hogy minél hosszabb ideig maradjunk, és minél többször térjünk vissza. Ez nem „gonoszság”, hanem üzleti logika – de a mentális egészség szempontjából nagyon is releváns.

Pszichológiai szempontból a lájkok egyik fő veszélye, hogy az önértékelés fókuszát eltolják befelülről kifelé. Amíg az ember saját belső mércéje alapján értékeli magát (mit tanultam, hogyan fejlődtem, mennyire élnek a kapcsolataim), addig rugalmasabb az önképe. Ha viszont a visszajelzések mennyisége válik elsődleges mércévé, az önértékelés sérülékenyebb lesz: a „csendes napok” hirtelen értéktelenség-élményt hozhatnak, akkor is, ha a valós életünkben semmi lényeges nem változott.

Létezik-e közösségimédia-függőség, és kik a leginkább veszélyeztetettek?

A tudományos szakirodalomban jelenleg inkább „problémás közösségimédia-használatról” beszélnek, nem egységesen elfogadott diagnosztikai kategóriáról. A legtöbb kutatás abban ért egyet, hogy akkor tekinthető problémásnak a használat, ha tartósan rontja az életminőséget: romlik az alvás, a tanulmányi vagy munkateljesítmény, háttérbe szorulnak a valós kapcsolatok, és a platformok elhagyása erős szorongást, ingerlékenységet vált ki. Egy 2022-es szisztematikus áttekintés például azt találta, hogy a problémás közösségimédia-használat egyértelműen együtt jár a depresszív, szorongásos és stressztünetek magasabb szintjével serdülők és fiatal felnőttek körében.

A kockázat nem egyenlő mindenkinél. Gyakran veszélyeztetettebbek azok, akik eleve magányosabbak, alacsonyabb önértékeléssel élnek, szorongásra vagy depresszióra hajlamosabbak, illetve akiknek kevés stabil, támogató offline kapcsolatuk van. Szintén rizikót jelent a nagyon fiatal életkor: a serdülők identitása, önképe még intenzíven formálódik, miközben az agyi kontrollfunkciók (pl. impulzuskontroll) lassabban érnek, mint az érzelmi reakciókért felelős területek. Ez a „fejlődési aszinkron” önmagában is növeli a túlhajtott használat esélyét.

Diagnosztikai szinten ma az látszik reálisnak, ha a közösségimédia-használatot egy skálán képzeljük el, nem pedig fekete-fehér kategóriaként. Az egyik végén a tudatos, célvezérelt jelenlét van (kapcsolattartás, információkeresés, mértékletes szórakozás), a másik végén a kényszeres, kontrollálhatatlan, egyre több időt elnyelő használat, amely már rontja az élet más területeit. Az, hogy valaki sokat használja a közösségi médiát, önmagában még nem jelenti azt, hogy „függő”. De ha a használat ára egyre magasabb, miközben a haszna egyre kisebb, érdemes komolyan venni a jeleket – és akár szakmai segítséget kérni.

Narcisztikus vonások és a lájkok világa

A közösségi média egyik visszatérő kritikája, hogy „narcisztikus társadalmat” épít. A kutatások valóban találnak kapcsolatot bizonyos nárcisztikus személyiségvonások és az intenzív közösségimédia-használat között. Egy áttekintő munka például azt mutatta ki, hogy a grandiózus nárcizmus (felfokozott fontosságtudat, státuszkeresés, figyelemigény) kismértékben, de következetesen együtt jár azzal, hogy valaki gyakrabban posztol, több időt tölt közösségi oldalakon, és erősebben figyeli a reakciókat.

Fontos ugyanakkor különbséget tenni több dolog között. Egyrészt a nárcisztikus vonások skálán mozognak: minden emberben van valamennyi igény az elismerésre és a láthatóságra. A határ ott kezd el problémássá válni, ahol a saját fontosság túlértékelése, az empátia hiánya és a mások eszközként kezelése jelenik meg. Másrészt a kutatások inkább statisztikai átlagokról szólnak, nem arról, hogy minden sokat posztoló ember nárcisztikus lenne.

Van azonban egy fontos dinamikus szempont: úgy tűnik, hogy a kapcsolat kétirányú. Vannak eredmények, amelyek szerint nemcsak az történik, hogy a nárcisztikusabb személyek gyakrabban használják a közösségi médiát, hanem az is, hogy a tartósan lájk- és figyelem-orientált használat tovább erősítheti az önközpontú, versengő szemléletet. Vagyis nem csak arról van szó, hogy „bizonyos személyiségek” jobban rákapnak a platformokra, hanem arról is, hogy a platform logikája visszahat a személyiség finomabb vonásaira.

Szelfimánia, testkép és összehasonlítás

A vizuális platformok – különösen a kép- és videómegosztásra épülők – erőteljesen formálják a testképünket. Egy 2023-as szisztematikus áttekintés 21 kutatás alapján azt találta, hogy a közösségi média intenzív vagy torz használata összefügg a testtel való elégedetlenséggel, az alacsonyabb önértékeléssel, kockázatos viselkedésekkel és evészavaros tünetekkel serdülők és fiatal felnőttek körében. A hatás elsősorban a társas összehasonlításon keresztül működik: minél többet nézzük mások „tökéletesített” képeit, annál inkább lefelé értékeljük a saját valós kinézetünket.

Nem csak a mennyiség számít, hanem a tartalom természete is. Más üzenetet hordoz egy edzés utáni, kimerült, de őszinte fotó, mint egy retusált, filterezett, gondosan beállított kép, ahol a valóságtól teljesen elszakadt testideál jelenik meg. A probléma az, hogy a platformok algoritmusai hajlamosak felerősíteni az erősen szerkesztett, feltűnő, szélsőséges vizuális tartalmakat, mert ezek nagyobb figyelmet generálnak. Így a felhasználó hírfolyamában a „normális” test fokozatosan háttérbe szorul, miközben az irreálisan tökéletesnek tűnő képek válnak referenciává.

A „szelfimánia” – a saját arc, test, élet „dokumentálásának” fokozott igénye – önmagában még nem betegség. A kérdés az, mi motiválja. Ha a fotók elsősorban önkifejezésről, kreativitásról, kapcsolódásról szólnak, és kudarc vagy alacsony reakciószám esetén sem omlik össze az önbecsülés, kisebb a kockázat. Ha viszont minden kép tétje az, hogy „elég jó vagyok-e a többiek szemében”, akkor lassan olyan spirál alakulhat ki, ahol a test már nem önmagunk természetes része, hanem folyamatos projekt, amit a lájkok tükrében ítélünk meg.

Magánélet és nyilvánosság határainak elmosódása

A közösségi média egyik legmélyebb szerkezeti változása, hogy összeomlanak a társas köreink közötti határok. Ugyanazt a posztot láthatja a főnök, a rokon, a gimnáziumi osztálytárs és a szomszéd. Ezt hívják olykor „kontekstuk keveredésének”: eltűnik az a régi helyzet, hogy mást mondunk a munkahelyen, a baráti körben és a családi asztalnál, és ezek a színterek nem folynak össze egyetlen hírfolyammá. Ez önmagában is szorongást kelthet: kihez beszélek valójában, amikor posztolok?

A magánélet és a nyilvánosság határának elmosódása kétirányú kockázat. Egyrészt hajlamosak vagyunk túl sokat megosztani személyes élményekből, traumákból, párkapcsolati konfliktusokból – gyakran impulzív indulatból, amit később megbánunk. Másrészt kialakulhat egy belső nyomás, hogy minden pillanatot „láthatóvá tegyünk”, mert különben kimaradunk a közös beszélgetésből. Sok fiatal beszámol arról, hogy ha nem dokumentál egy élményt, olyan, mintha nem is történt volna meg.

Hosszabb távon ennek reputációs és lelki következményei egyaránt vannak. Az online tér nem felejt: a ma viccesnek gondolt, túlságosan intim vagy bántó poszt évek múlva is visszaköszönhet egy állásinterjún, egy új kapcsolatban vagy akár a saját gyerekeink szemében. Lelki szinten pedig egy tartós feszültség marad: egyszerre vágyunk a láthatóságra és a kontrollra, miközben a poszt megosztása után a kontroll átkerül a platformhoz és a közönséghez.

Telefon a másik jelenlétében: a mindennapi kapcsolatok apró eróziója

A legtöbb ember ma már nem csak egyedül, hanem társas helyzetekben is folyamatosan a telefonja közelében él. Ennek van egy kevésbé látványos, de mély hatása: a kapcsolataink minősége lassan, észrevétlenül romolhat. Kísérletek mutatták ki, hogy már az is csökkenti egy beszélgetés szubjektív mélységét és intimitását, ha a telefon – akár kikapcsolt állapotban – az asztalon marad, látható közelségben. Az üzenet egyszerű: „bármikor megzavarhat valami fontosabb”.

A folyamatos félfigyelem nem csak udvariatlanság, hanem érzelmi üzenet is: azt közvetíti, hogy a másik nincs teljesen első helyen. Hosszú távon ez a minta „mikroeróziót” okoz: nem egyik napról a másikra romlanak meg kapcsolatok, hanem sok apró el nem mondott mondat, meg nem élt közös pillanat marad ki, mert a figyelem energiája szétszóródik a valós tér és a hírfolyam között. Innen nézve a telefonmentes együtt töltött idő nem romantikus luxus, hanem a kapcsolatok mentális immunrendszerének része.

Online zaklatás, kommentháború és a láthatatlan sérülések

A közösségi média nem csak önkifejezésre ad teret, hanem – sajnos – agresszióra is. A kifejezetten online zaklatás, vagyis a cyberbullying ma már jól dokumentált jelenség: egy átfogó nemzetközi áttekintés például azt mutatta, hogy a gyerekek és serdülők körében az online áldozattá válás aránya nagyjából 14 és 57 százalék között mozog, a zaklatók aránya pedig 6 és 46 százalék között a vizsgált mintákban. A számok közötti nagy szórás részben módszertani különbségekből adódik, de egy dolgot biztosan jeleznek: ez széles körben érintő probléma.

A zaklatás online formája több okból is sajátos. Egyrészt az anonimitás vagy a fizikai távolság csökkenti a gátlásokat: sokan olyan mondatokat írnak le, amelyeket személyesen soha nem mondanának ki. Másrészt a tartalom tartósan megmaradhat, újra és újra előkerülhet, megosztható, továbbküldhető, ami a sérülés élményét elnyújtja. Harmadrészt a közönség szerepe is más: egy bántó komment nem csak a célpont számára látható, hanem a teljes hálózat számára, ami tovább fokozhatja a szégyenérzetet.

Klinikai tapasztalatok és kutatások egyaránt arra utalnak, hogy az online zaklatás nem „könnyebb” vagy „enyhébb” élmény, mint az offline bántalmazás. Szoros kapcsolatot találtak a cyberbullying és a depresszív tünetek, a szorongás, az önértékelési zavarok között, sőt egyre több adat utal arra, hogy egyes gyerekeknél és fiataloknál a tartós online zaklatás poszttraumás tünetekhez hasonló reakciókat válthat ki. Itt már nem arról beszélünk, hogy „kellemetlen kommentek” érnek valakit, hanem arról, hogy ez az élmény az egész életére rányomhatja a bélyegét.

Kognitív torzítások: amikor a hírfolyam átírja a valóságot

A közösségi média egyik legfinomabb, de legsúlyosabb hatása, hogy torzítja a valóságról alkotott képünket. Nem csak azért, mert mindenki a jobb pillanatait mutatja meg, hanem azért is, mert az agyunk nem statisztikai gép: különféle gondolkodási rövidítéseket használ, úgynevezett kognitív torzításokat. Néhány példa, ami a hírfolyamban különösen erős:

  • Szelektív figyelem és megerősítési torzítás: hajlamosak vagyunk azokat a tartalmakat észrevenni és elhinni, amelyek illeszkednek a meglévő véleményünkhöz. Így alakulnak ki a „véleménybuborékok”.
  • Társas összehasonlítás: automatikusan felfelé hasonlítunk (nálunk szebb, sikeresebb, gazdagabb emberekhez), ami hosszú távon lefelé húzhatja az önértékelést.
  • Elérhetőségi heurisztika: azt gondoljuk, hogy ami gyakran jön szembe (adott életstílus, „tökéletes” párkapcsolat, extrém vélemény), az gyakoribb a valóságban is, mint amilyen valójában.

A platformok algoritmusai ezeket a torzításokat akaratlanul is felerősítik. Ha egy témára többször kattintunk, egyre több hasonló tartalmat kapunk, így a világképünk fokozatosan leszűkülhet. Mentális egészség szempontjából különösen veszélyes, ha valaki sok időt tölt olyan tartalmak között, amelyek állandó test- vagy életstílus-összehasonlítást, harcos politikai vagy világnézeti vitákat, illetve katasztrófa- vagy krízishíreket mutatnak. Nem véletlen, hogy több áttekintés is összefüggést talál a problémás közösségimédia-használat és a szorongás, depresszió, alvászavarok között.

Mit tehetünk? Tudatos használat és egészséges határok

A közösségi média démonizálása önmagában nem segít. Vannak egyértelmű előnyei: közösségteremtés, információhoz jutás, kreatív önkifejezés, támogató csoportok. A kérdés nem az, hogy „jó-e vagy rossz”, hanem az, hogy ki mennyire tudja a saját életébe úgy beilleszteni, hogy az valóban szolgálja, ne gyengítse. Érdemes néhány nagyon gyakorlati szempontot végiggondolni.

  • Időkeret: határozz meg napi idősávot és teljes időkeretet, amikor közösségi médiát használsz. Ha a platformok „lopott időben” jelennek meg (tanulás, munka, családi együttlétek közben), az ár már túl magas.
  • Digitális higiénia: kapcsold ki az automatikus értesítések nagy részét, különösen a lájkokról, kommentekről szólókat. Ne a telefon döntse el, mikor figyelsz rá, hanem te.
  • Tartalomszűrés: tudatosan kövess olyan oldalakat, amelyek építő, valósághoz hű üzenetet közvetítenek a testképről, kapcsolatról, munkáról. Nyugodtan töröld vagy némítsd azokat, amelyek után rendszeresen rosszabbul érzed magad.
  • Telefonmentes zónák: jelölj ki tereket (pl. étkezés, hálószoba) és időszakokat (pl. lefekvés előtti egy óra), ahol nincs közösségimédia-használat. Az alvásminőség és a kapcsolatok hálásak lesznek érte.
  • Önmegfigyelés: figyeld meg, hogyan érzed magad 10–15 perc görgetés után. Felfrissültél, inspirált lettél – vagy szorongsz, irigységet, ürességet érzel? Ez pontosabb visszajelzés, mint bármilyen elmélet.

Szeretnék egy mondatot kifejezetten nyomatékosítani, mert sokaknál tapasztalom:

„A lájkok problémája nem az, hogy túl sok van belőlük, hanem az, hogy túl nagy hatalmat adunk nekik az önértékelésünk felett.” – Dajka Gábor

Dajka Gábor business coach szerint

Számomra a közösségi média nem elsősorban technológiai, hanem pszichológiai és társadalmi tükör. Megmutatja, mennyire vagyunk érettek abban, hogy az önértékelésünket belső alapokra építsük, és ne egy külső pontszámrendszerre bízzuk. Minél inkább kifelé szervezzük ki az értékesség-élményünket, annál sebezhetőbbek leszünk – nem csak a lájkoktól, hanem bármilyen külső elismerés hiányától.

Nem tartom reálisnak, hogy tömegesen „kiszálljunk” a közösségi médiából. A reális cél az, hogy ne hagyjuk, hogy átvegye az irányítást az életünk felett. Ez pedig ott kezdődik, hogy őszintén ránézünk a saját használati mintáinkra: mikor nyúlunk a telefon után, mit keresünk rajta valójában (kapcsolódást, menekülést, igazolást), és mi az ára ennek az időnek. Ha valaki azt érzi, hogy a használat már erősebb, mint a saját döntése, akkor nem gyengeség segítséget kérni, hanem felelős lépés.

Úgy látom, hogy a jövő egyik fontos készsége az lesz, mennyire tudjuk egyszerre használni a digitális eszközöket és megőrizni a belső szabadságunkat. A közösségi média se nem megmentő, se nem ellenség. Eszköz. A kérdés az, hogy hagyjuk-e, hogy a lájkok irányítsák a figyelmünket, az időnket és az önértékelésünket, vagy képesek vagyunk megtartani azt az alapállást, hogy az értékünk nem egy számsorban dől el.

Szakértő válaszol – GYIK

Honnan tudom, hogy „túl sokat” használom a közösségi médiát?

Nem a percek száma az egyetlen szempont. Inkább azt érdemes figyelni, hogy a használat zavarja-e az életed más területeit: romlik-e az alvásod, halogatod-e miatta a munkát vagy a tanulást, háttérbe szorulnak-e a személyes találkozások, feszült vagy-e, ha nem tudod megnézni a telefonodat. Ha a közösségi média használata köré szervezed a napodat, és nem fordítva, az már figyelmeztető jel. Ha pedig egy lekapcsolt wi-fi vagy egy app törlése pánikot, dühöt, ürességet okoz, érdemes komolyan venni a problémát, és akár szakemberrel megbeszélni.

Valóban tönkreteszi a közösségi média a fiatalok önbizalmát?

A kép összetettebb. Vannak fiatalok, akik kifejezetten erőforrást, közösséget, támogatást találnak az online térben, például kisebbségi csoportok tagjaként. Ugyanakkor a kutatások elég következetesen jelzik, hogy a túlzott vagy problémás használat összefügg az alacsonyabb önértékeléssel, testképzavarral, szorongással, különösen a lányoknál. Nem a puszta jelenlét a döntő, hanem a használat módja: mennyire épül összehasonlításra, külső visszajelzések hajszolására, mennyire szorul háttérbe mellette az offline élet. A cél ezért nem az, hogy „tiltsuk meg”, hanem az, hogy segítsük a fiatalokat a tudatos használatban és a belső önértékelésük erősítésében.

Vannak-e sajátosságai a magyar felhasználóknak ebben a kérdésben?

Magyarországon is hasonló tendenciák látszanak, mint nemzetközileg: a fiatal felnőttek és kamaszok naponta több órát töltenek a közösségi médiában, erős a vizuális platformok (főleg a rövid videók) vonzereje, és a testkép, önértékelés, kapcsolati elvárások alakulására jelentős hatást gyakorolnak az online tartalmak. Emellett sajátosság, hogy sok családban még hiányzik a tudatos digitális nevelés: a gyerek jóval hamarabb kap okostelefont, mint hogy a szülő végiggondolná, hogyan fogják együtt keretezni a használatot. Ez növeli az esélyét annak, hogy a közösségi média csendben átvegye az érzelmi szabályozás szerepét – unalom, szomorúság, magány esetén automatikus menekülési útvonallá váljon.

Elég, ha „digitális böjtöt” tartok, vagy ennél több kell?

A digitális böjt – egy-egy nap vagy hét, amikor tudatosan szünetelteted a közösségimédia-használatot – jó kísérlet lehet arra, hogy lásd, mennyire szorosan kapaszkodsz a platformokba. Ha ilyenkor azt tapasztalod, hogy felszabadul időd, csökken a szorongásod, jobban alszol, az fontos visszajelzés. Ugyanakkor önmagában egy rövid böjt még nem változtatja meg a szokásokat. Akkor lesz tartós hatása, ha utána új, konkrét szabályokat állítasz fel magadnak (időkeret, értesítések, telefonmentes zónák), és ezeket következetesen betartod. Ha egyedül nem megy, teljesen rendben van, ha bevonsz barátokat, családtagot vagy szakembert is a folyamatba.

Ajánlott magyar videók/podcastok

Források

Social Media and Youth Mental Health – U.S. Surgeon General’s Advisory (2023)

Vincente-Benito, I., & Ramírez-Durán, M. V. (2023). Influence of Social Media Use on Body Image and Well-Being Among Adolescents and Young Adults. J Psychosoc Nurs Ment Health Serv.

Casale, S., & Banchi, V. (2020). Narcissism and problematic social media use: A systematic review. Addictive Behaviors Reports.

Címkék:

Korábbi cikkek

Legfrissebb

Népszerűek

Teljes agy, teljes élet – a Négy Karakter Modell gyakorlata

Az, hogy „az univerzum életereje vagy”, könnyen hangozhat inspiráló túlzásnak. De ha leszedjük róla a díszítést, marad egy józan állítás: az idegrendszered egy önszervező, energia- és információfeldolgozó rendszer, amely képes saját működését megfigyelni, módosítani és újrafogalmazni. Vagyis nem passzív szenvedője vagy a tapasztalataidnak, hanem aktív szervezője. Fél évszázadon át azt tanultuk, hogy a bal agyfélteke...

A női vonzalom valódi kulcsa: fegyelem, felelősség, közös jövőkép

Tapasztalatom szerint rengeteg férfi félreérti, hogy egy egészséges, hosszú távra gondolkodó nő miért érez valódi vonzalmat. Első pillantásra lehet, hogy az izmok, a ruha, egy autó vagy egy státuszszimbólum kelti fel a figyelmet – de a figyelmet megtartani egészen más minőség képes. A vonzalom tartós magja ritkán a látvány; sokkal inkább az, amit a látvány...

Létezik matematikai képlet a szerelemre?

Vajon létezik-e matematikai képlet a szerelemre? A válasz rövidebb változata: egyetlen, mindenkire érvényes formula nincs. A hosszabb változat ennél izgalmasabb: több, egymást kiegészítő matematikai modell létezik, amelyek a szerelem különböző aspektusait (párosítás, interakciós dinamika, döntéshozatal) képesek megragadni. Ezek nem romantikus mítoszok, hanem komoly, publikált kutatások és algoritmusok. A gond az, hogy gyakran keverjük a célokat:...

Szakítani karácsonykor: halogatás helyett tiszta beszéd

„Szakítani karácsonykor” — már a kifejezés is ellenállást kelt sokaknál. A közbeszédben az ünnep a megbékélés, a családi egység és a tradíció terepe; sokak fejében így a szakítás egyszerűen „nem fér oda”. Mégis, minden télen rengeteg párban megszületik a döntés, hogy nem folytatják tovább. Nem azért, mert ünneprontók, hanem mert a karácsony kiélesít olyan mintázatokat,...

Lépj velem kapcsolatba

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

© Copyright 2025